Google doet water bij de wijn bij Trusted Store programma

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 30 Jan 2015 in nieuws

Ruim twee jaar geleden begon Google in de Verenigde Staten met haar eigen betrouwbaarheidskeurmerk Google Trusted Stores. Het keurmerk dat je als consument uiteindelijk allemaal kan tegenkomen binnen AdWords advertenties, organische zoekresultaten en in Google Shopping. Het enige dat Google in ruil voor dit ‘super’ keurmerk wilde hebben, was een boel informatie over de bestellingen van de webshop. Sinds vorige week doet Google hier plotseling water bij de wijn. Profiteren hier zowel webshops als consumenten van?

Met de aangekondigde aanpassingen van Google lijken webshops die het keurmerk nog willen behalen er zeker van te profiteren. De gebruiker moest redelijk veel informatie delen met Google, zoals orderleveringen en annuleringskosten. Deze laatste zijn niet langer van toepassing.

Het programma was initieel alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar. Halverwege 2014 werd het programma ook beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Australië en Japan. Daarmee werd het programma voor meer Nederlandse webshops die ook in het buitenland actief zijn interessant. Wilde je hier mee van start gaan dan liep je wel tegen een aantal uitdagingen aan. Google eiste namelijk van haar keurmerk houders onder andere het volgende:

  1. Er moeten ten minste 200 bestellingen plaatsvinden per 28 dagen
  2. Klantenservice moet op werkdagen binnen 48 uur reageren.
  3. 99 procent van de klachten moet in één keer opgelost zijn.
  4. 1 op de 15.000 van de Google Trusted store bestellingen mag niet leiden tot een terugbetaling opgelegd door Google.
  5. Google code (en zichtbare badge) moet zichtbaar geïntegreerd zijn op diverse pagina’s (onder anderen homepage)
  6. Een dagelijks bijgewerkte datafeed om Google geïnformeerd te houden over order verzendingen
  7. Een dagelijks bijgewerkt datafeed voor alle annuleringen.

Voor veel organisaties waren de dagelijkse feeds van orderverzendingen en orderannuleringen een grote bottleneck. Uiteraard of dit technisch gemakkelijk te faciliteren is, maar ook of je als organisatie al deze informatie wel met Google wilde delen. Dit is niet langer van toepassing. Daarnaast was er nog redelijk veel inflexibiliteit in de positie die het Google Trusted Store logo op je website (onder anderen homepage) moest plaatsen. Dit zou nu eventueel bijvoorbeeld in de footer kunnen.

Voor de enkele organisaties die al over het Trusted Store Badge logo beschikten zullen deze aanpassingen wellicht als een telleurstelling komen (helemaal als zij wel veel geïnvesteerd hadden om aan alle Google informatie eisen te voldoen). Maar mocht je qua klantbeoordelingen er nu super goed voor staan dan kan deze aanpassingen zeker goed nieuws zijn.

Een keurmerk valt of staat natuurlijk of deze publieke bekendheid heeft en door deze aanpassingen is de kans groot dat meer organisaties en daardoor het bekendheid (en daardoor betekenis) van het keurmerk toeneemt. Heb je als consument behoefte aan informatie over hoe snel een webshop een product verstuurd en hoeveel retouren deze krijgt dan heb je pech, door deze aanpassing is deze informatie niet meer beschikbaar in de specifieke webshop details.

Gelukkig blijft Google tot 1000 dollar wel garant staan dat je het product ontvangt. Al met al is de verwachting wel dat door deze aanpassingen van Google de adoptie van het keurmerk door webshops een stuk sneller zal toenemen en dat hoog waarschijnlijk 2015 het jaar wordt van de “Google Trusted Store”.

antb / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment