DTG terug op enterprisemarkt

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 27 Jan 2015 in nieuws

DTG verkoopt zijn belang in Innerballoons, gespecialiseerd in online locatiemarketing, aan Yext. Het Amerikaanse bedrijf begint hiermee zijn Europese expansie. DTG keert terug naar de enterprisemarkt.

“Toen ik hier in 2012 begon wilde ik innoveren op onze kernactiviteit. Dat is het publiceren bedrijfsprofielen”, zegt DTG-directeur Erik Hoekstra. “Ik kwam Innerballoons uit Leiden tegen, een bedrijf dat MKB’ers helpt bedrijfsdata te maken en publiceren op platformen als Google, Foursquare en Openingstijden.nl, en nam een belang. Afgelopen zomer werd dat een meerderheidsbelang.” En die aandelen, 51 procent van het totaal, gaan nu naar Amerika.

Yext uit New York haalde kort voor de zomer nog vijftig miljoen dollar op om zijn goed draaiende business een groei-impuls te geven. Net als zijn kleine Nederlandse tegenhanger helpt het bedrijven om de informatie over hun winkel, waaronder locatie en openingstijden, over verschillende platformen bij te houden. De Amerikanen willen dat nu in Nederland gaan doen en betalen daar acht miljoen dollar voor.

DTG krijgt binnen de deal de exclusieve licentie op Yexts systeem in Nederland en in Finland en Oostenrijk.

Hoekstra: “De helft van de bedrijfsinformatie van het MKB is niet correct of actueel. Wij boden met Innerballoons en nu met Yext daarvoor de oplossing. Afgelopen anderhalf jaar wonnen we 16.000 klanten voor dit product.”

Vanwege de samenwerking met Yext vergroten klanten van Innerballoons hun bereik nu ook naar Apple Maps en Nokia Here.

“En we gaan ons vanaf het tweede kwartaal weer op de enterprisemarkt richten”, aldus Hoekstra. Door de opkomst van internet verloor – toen – De Telefoongids (nu: DTG) een groot deel van die markt. “Die gaan we terugwinnen. Er wordt een aparte Enterprise-unit opgezet, want ketens zitten net als het MKB met de vraag hoe ze de locatie-informatie van al hun vestigingen moeten managen. Dat kan met Yexts systeem.”

Later dit jaar verheldert DTG zijn marktpositie rondom e-mailmarketing en CRM.

Foto: René Verjans (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment