Buzz rond zorgverzekeraars 57 miljoen euro aan PR-waarde

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 22 jan 2015 in nieuws

Menzis, VGZ  en Ditzo zijn online de meest besproken merken gedurende de afgelopen overstapperiode voor zorgverzekeringen. Het sentiment over alle 43 labels is, net als voorgaande jaren, overwegend positief. Dit blijkt uit het jaarlijkse social media monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 43 zorglabels in Nederland.

Opvallend is de sterke groei in het aantal berichten dit jaar. Tijdens de overstapperiode verschenen 190.258 berichten. Een jaar eerder waren dat er nog 137.367, een groei van bijna 40 procent.

De berichten zijn vooral afkomstig van Twitter en in mindere mate van Facebook. Het aandeel buzz vanuit print en RTV, dit jaar voor het eerst gemeten, maakt 4 procent uit van de totale buzz. Het volume mag dan wel achterblijven bij online, de impact van RTV en print is er niet minder om. Een item op prime time op NOS of RTL-4 kan meer in gang zetten, online en offline, dan een serie tweets over eenzelfde onderwerp van een paar duizend twitteraars met elk een beperkt invloedrijk netwerk.

Net als in 2012 en 2013 is Menzis ook in 2014 de verzekeraar die het meest wordt genoemd met 25.055 berichten. Dit is bijna een verdubbeling in aantal berichten ten opzichte van vorig jaar. Menzis wordt zowel offline als online het meest besproken. VGZ (24.496) en uitdager Ditzo (16.978) zijn een plekje opgeschoven naar respectievelijk plaats 2 en 3. Univé valt ten opzichte van vorig jaar dus uit de top 3. VGZ valt op met alleen al 4.518 berichten op 11 november, de dag dat het merk als eerste van de grote verzekeraars de premie(stijging) bekendmaakte. Nieuw in de top tien zijn CZ en de relatief kleinere merken DSW en VvAA. Dit gaat ten koste van de merken Anderzorg, FBTO en HEMA,  vorig jaar nog goed voor een top 10 notering.

De merken die veel buzz veroorzaken versturen zelf relatief weinig berichten. Als men tweet is het vooral vanwege webcare. Menzis stuurt van het aantal berichten dat verschijnt maar 12 procent zelf. Bij VGZ is dit percentage zelfs 3 procent. Grote uitzondering is Ditzo, dat met 51 procent eigen tweets volop bijdraagt aan de eigen buzz rond het merk.

Alle verzekeraars samen halen ruim 57 miljoen euro aan PR-waarde op. Dit is ruim 2,5 keer zo veel als vorig jaar en wordt onder andere veroorzaakt door de grotere aandacht voor de bekendmaking van premies in hoge bereiksmedia zoals Nu.nl en Telegraaf.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment