Vijf webelementen waarmee Volkswagen de concurrentie verslaat

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 22 jan 2015 in nieuws

Hoewel veel autofabrikanten bekend staan om hun innovatiedrang en zoektocht naar verfijning van design, brengen ze dat maar zeer beperkt over in hun webontwikkeling of design. De technieken die ze online inzetten, zijn alweer even oud en ook personalisatie is iets waar veel bedrijven niet van hebben gehoord. Maar Volkswagen nam een voorsprong op haar branchegenoten.

Dat merkte ook Ben Davis, werkzaam voor Econsultancy. Zijn zoektocht naar lichtende voorbeelden in de (Britse) automotive-industrie is een moeizame. Eerder omschreef hij de productpagina van Mercedes al als pijnlijk slecht, en dat die voelde als een website uit 2006.

Gelukkig zijn er ook ontwerpen die wel voldoen aan de hedendaagse standaard. Volkswagen ging wél mee met zijn tijd, bevestigt ook expert Lisa Trapman van Aquent: ‘Vooral door functionaliteit en een rijke ervaring van de content te combineren kan een bedrijf zich onderscheiden van haar concurrenten.’ Naast de webdesigntrends die we op meer plaatsen terug zullen gaan zien ontstaat er een bredere trend. Organisaties zullen zich ook in hun webdesign concentreren op de ervaring: een interactieve en verrijkte lezing van content.

Dit is hoe Volkswagen een voorsprong nam op branchegenoten.

Personaliseren van website

Zo ingewikkeld als sommige bedrijven hun klantreis starten, zo eenvoudig begint die van dit automerk. Door direct op de homepage zeer duidelijk een call-to-action te bieden die direct vaststellen wat voor een bezoeker ik ben wordt mijn route door de website verder verfijnd.

vw1

Insluiten van Youtubevideo’s

Met name websites gericht op het thema auto en transport plaatsen zelf gehoste video’s. De gedachte is nog enigszins begrijpelijk, door zelf te hosten blijft ook het eigendom en de verspreiding van kostbare filmbeelden gegarandeerd. Maar een veel voorkomend probleem is de slechte of ingewikkelde deelbaarheid via sociale media. In deze website is, zoals we gewend zijn, wel gekozen voor plaatsing van YouTube materiaal.

vw4

De lightbox voor informatie

Probleem van veel technische websites zijn de eindeloos lange opsommingen van specificaties en opties. Voor een deel van de bezoekers uitermate belangrijk, maar het maakt de inhoud er niet leesbaarder op. Volkswagen UK zet hier heel efficiënt de lightbox voor in en toont in een kleine overlay de belangrijkste eigenschappen. Daarmee presenteert het in een oogopslag meerdere punten van overtuiging.

vw2

Content

Over technologie gesproken. Deze fabrikant koos er voor om de techniek wel te behandelen, maar dit in afzonderlijke secties op te nemen in de website. Een speciaal dropdown item in het menu toont alle facetten van de auto, gepresenteerd in tekst en video. Door het op te delen in thema’s als veiligheid, parkeren en comfort zorgt het bedrijf ervoor dat de content snel kan worden geconsumeerd.

vw5

Tijdslijn

De vaak saaie ‘over ons’-sectie is bij Volkswagen uitgebreid met een prettige tijdslijn. De lijn werkt als een gebruiksvriendelijke zoekfilter die me als bezoeker snel rondleidt door de bedrijfshistorie en gewoonweg informeert over de organisatie en haar bestaan. Zowel een nieuwe prospect als bestaande Volkswagenrijder vinden hier informatie naar hun smaak. Wel zou de bedrijfsinformatie ietwat prominenter mogen getoond.

vw3

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment