‘Retargeting werkt niet voor B2B’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 21 Jan 2015 in nieuws

Regargeting, de techniek waarbij eerder bekeken advertenties opnieuw geserveerd worden, werkt niet voor B2B. Dat schrijft Peter Isaacson, marketingdirecteur van Demandbase, bij AdAge. ‘Wat je ook van regargeting mag denken, het werkt voor consumenten, niet voor zakelijke gebruikers.’

Ook recente overnames, zoals die van BlueKai en Datalogix door Oracle, iSocket door Rubicon en Bizo door LinkedIn, hebben daarin volgens Isaacson geen verandering gebracht. ‘B2B marketeers hebben dezelfde tactieken geadopteerd als voor consumenten, maar ze functioneren niet’, aldus Isaacson, wiens bedrijf zich louter op B2B marketing richt.

Er zijn tal van redenen: het B2B universum is sowieso minder groot dan de consumentenmarkt, en de marketeer weet niet op afstand wie bij een onderneming de belangrijkste aankoopbeslissingen neemt. Vaak is dat niet een persoon. Een advertentie zal dus gezien moeten worden door verschillende accountmanagers.

Daarnaast doen bedrijven niet aan de lopende band bestellingen, daar zitten vaak vele maanden tussen. Een aankoopbeslissing wordt dus niet genomen naar aanleiding van een bezoek aan de website of andere vluchtige contacten. B2B verkoop is behoorlijk tijdsintensief en complex. Isaacson waarschuwt dan ook om marketinggeld niet aan de verkeerde middelen te verspillen.

B2B adverteren heeft meer te maken met merkbekendheid, waar B2C is gericht op directe verkoop. Isaacson is niettemin optimistisch over de toekomst. ‘We zien dat de adtech industrie zich te beperkingen ook realiseert en B2B niet langer in het B2C keurslijf  probeert te schuiven.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment