‘Betaalverwerkers moeten fraude sneller melden’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 21 Jan 2015 in nieuws

Betaalvereniging Nederland, waarin alle aanbieders van betaalsystemen zijn verenigd, wil kijken of er sneller kan worden gewaarschuwd voor mogelijke fraude bij webwinkels. Dat vertelde adjunct-directeur Gijs Boudewijn gisteren in TROS Opgelicht.

Betaalverwerkers kunnen betalingen bevriezen als zij fraude vermoeden, maar mogen dat niet aan de klanten van de webwinkel melden.

Begin november adverteerde de nieuwe webshop iStunter onder meer via Marktplaats. Ze boden tweedehands Apple-producten aan tegen een aantrekkelijke prijs. Wie een bestelling plaatste, kon alleen betalen via iDEAL. De webshop had een levertijd van 5 tot 10 werkdagen.

Na onenigheid met betalingsverwerker Pay.nl, adviseerde de webwinkel klanten om hun geld bij deze verwerker terug te vragen. Daarna konden de klanten tegen korting opnieuw een bestelling plaatsen door geld giraal over te maken. Geen klant kreeg echter iets geleverd. De webshop verdween uit de lucht en e-mails kwamen terug. De politie is inmiddels een strafrechtelijk onderzoek begonnen en roept gedupeerden op om vooral aangifte te doen.

De eigenaar van de webwinkel is Piet Admiraal. Als Pay.nl bij Admiraal vraagt naar de voorraad of facturen van de leveranciers, wil hij deze informatie niet overleggen. Pay.nl heeft al die tijd het geld van de klanten vastgehouden, enkele duizenden euro’s. Maar als Pay.nl de klanten had gewaarschuwd, hadden zij geen tweede betaling hoeven doen.

Volgens Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland lopen betaalverwerkers juridische risico’s als ze te snel conclusies trekken. ‘Je moet oplichters eigenlijk al bij de aanvraag afvangen, maar er glipt wel eens wat tussendoor.’

Betaalvereniging Nederland wil nu kijken of betaalverwerkers geen meldingen kunnen doen aan Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Datzelfde zouden banken moeten doen met directe girale overboekingen. Er zal volgens Boudewijn nog wel goed naar het juridische kader moeten worden gekeken, ‘omdat we bona fine winkeliers niet mogen beschadigen’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment