Tommy Hilfiger opent ‘digital showroom’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 21 Jan 2015 in nieuws

Tommy Hilfiger opent in Amsterdam een digital showroom voor zijn zakelijke klanten. Inkopers van de Bijenkorf bijvoorbeeld kunnen tot 75 procent tijd besparen aan het samenstellen van hun collecties bij het kledingmerk.

CEO Daniel Grieder presenteerde de noviteit gisteren in Amsterdam aan de internationale pers.

De digitalisering van het verkoopproces aan retailers heeft grote gevolgen voor de wijze waarop het bedrijf en zijn klanten producten op de markt brengen. Het wordt sneller, significant goedkoper en kan er zelfs toe leiden dat de modemaker het aantal vierkante meters kantoorruimte kan terugschroeven.

Tot op de dag van vandaag gaan zakelijke klanten naar de showrooms om daar uit kledingrekken hun collecties samen te stellen. Ze pakken kleding uit de rekken, stallen dat uit op de grond en met passen en meten wordt een collectie samengesteld. Dat hele proces verhuist nu naar het touchscreen. De showrooms, die meerdere verdiepingen beslaan, worden hierdoor grotendeels overbodig.

De ‘digital showroom’ is één kamer met een grote vergadertafel. In de kop van de tafel zit een touch screen van ongeveer 1 x 1,5 meter (Windows) en de wand aan het andere uiteinde van de kamer bevat zestien beeldschermen (4K) die vier bij vier meter beslaan. Dat is het projectiescherm waarop de configuratie van de collecties plaatsvindt.

Tijdens het selectieproces beschikken de klanten over iPad Mini’s om mee te kijken, items aan hun winkelmandje toe te voegen en aanvullende (ook historische) data en analytics op te vragen.

Daniel Grieder: “Aan dit systeem, dat we binnenshuis hebben ontwikkeld, hebben we twee jaar gewerkt. We brengen de tijdsbesteding aan dit proces terug tot 25 procent. Niet enkel besparen we tijd, maar ook fysieke ruimte. En we hoeven geen samples meer te maken voor onze dertig à veertig showrooms wereldwijd. Eén exemplaar volstaat: die voor de fotograaf. De digitale kopiën gaan vervolgens in de Oracle-database. De tijd die we besparen gaan we aan onze klanten besteden.”

Amsterdam heeft de primeur. In juni zal een half dozijn van de grote showrooms over de digitale verkoopkamer kunnen beschikken. Dat zijn steden als Londen, Parijs, Milaan en Hong Kong. “Binnen twee à drie jaar hebben alle showrooms dit.”

De digitaliseringsslag met touch screens en nog grotere digitale schermen zal ook niet aan de fysieke winkels voorbij gaan. “Ik beloof dat je binnen twaalf maanden de winkel van de toekomst ziet. Een locatie hebben we nog niet gekozen. Dat hangt onder meer af van de vraag waar we de benodigde ruimte daarvoor vinden.”

De roadmap van zijn omnichannelstrategie wil Gredier niet verklappen. “Het is heel belangrijk onderdeel van onze ‘rolling vision 2020’”, waarin ook zaken als CRM-strategie en e-commerce een centrale rol spelen. Online verkoopcijfers maakte moederbedrijf PVH tot op heden niet publiek.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment