‘MKB kiest massaal voor de cloud’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 12 jan 2015 in nieuws

Steeds meer ondernemers in de midzakelijke markt kiezen ervoor hun ICT uit de cloud af te nemen. Dat blijkt uit een door Detron ICT Groep begin december gehouden onderzoek onder ICT-managers. Nagenoeg alle respondenten staan open voor het gebruik van clouddiensten.

Detron hield het onderzoek om meer inzicht te krijgen in hoe hoog cloud op de agenda staat en welke verwachtingen klanten hebben van hun ICT-partner. Daarnaast wilde het IT-bedrijf weten wat de beweegredenen van bedrijven zijn om te kiezen voor de cloud, welke risico’s men daarbij ziet en welke selectiecriteria gehanteerd worden bij het kiezen van een cloudleverancier.

Niet alleen bleken alle respondenten open te staan voor cloud, ook nemen ze al in meer of mindere mate clouddiensten af. Dit is meestal ingegeven door applicatieleveranciers zoals Dropbox en Microsoft.

De cloud voorziet duidelijk in een behoefte; bijna driekwart heeft business-uitdagingen waarbij clouddiensten ondersteuning kunnen bieden. Cloud heeft dan ook de toekomst; ruim 90 procent verwacht over vijf jaar vrijwel alle ICT als clouddienst af te nemen.

Te beginnen met standaard toepassingen, infrastructuur, taken en specifieke applicaties in eigen beheer. Daarmee zal ook de rol van de eigen ICT-medewerkers verschuiven van beleid en beheer naar een regierol en de ontwikkeling van ICT-diensten om de eigen business beter te ondersteunen.

Aan het kiezen van een clouddienst en cloudleverancier kleven volgens de respondenten nog wel diverse risico’s, zoals de beschikbaarheid van dataverbindingen en systemen, de continuïteit van de dienstverlening, afhankelijkheid van een derde partij, wetgeving en verantwoordelijkheden, ondersteuning bij migratie naar een andere partij of dienst en de consistentie van het platform.

Als belangrijkste keuzecriteria worden de juiste certificeringen en compliance genoemd zoals ISO27001, privacy en security. Het datacenter ligt bij voorkeur in Nederland, maar in ieder geval in Europa. Ook 24×7 dienstverlening, een goed beschreven exit-strategie en concurrerende prijzen worden belangrijk gevonden. Tot slot moet een leverancier snel acteren, flexibel en betrouwbaar zijn en kennis hebben van de specifieke business van de klant en de daarbij behorende uitdagingen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment