Chinese internetreuzen gaan eigen content maken

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 31 dec 2014 in nieuws

De belangrijkste Chinese internetbedrijven Baidu, Alibaba en Tencent – beter bekend als BAT – gaan in navolging van onder meer Amazon en Netflix eigen content produceren voor consumptie op tablets en smartphones. Dat meldt The Hollywood Reporter.

Baidu is sinds juli al actief in de filmindustrie. De naam van het bedrijf dook al op tijdens filmfestivals als die van Wenen en de U.S-China Film Summit in Los Angeles. Dochter iQIYI is naar eigen zeggen in de markt voor co-creatie. Volgend jaar wil het de rechten van zeker duizend Amerikaanse films kopen, maar het haalde via crowdfunding ook 3 miljoen dollar op voor de film The Golden Era van Ann Hui. Met smartphonemaker Xiaomi wil het tv series kopen.

Alibaba heeft inmiddels een kantoor in Los Angeles onder leiding van Zhang Wei om content in te kopen. Daarnaast is Alibaba Pictures opgericht om zo’n tien eigen films per jaar te produceren, naast web-only drama’s. Wong Kar-wei, bekend van Mood for Love, is een van de regisseurs. Verder heeft Alibaba een belang in Lionsgate, producent van series als Mad Men en Weeds.

Inmiddels heeft ook Tencent, het bedrijf achter de berichtenapp WeChat, een eigen filmdivisie, Tencent Movie Plus, dat zo’n vijf films per jaar wil maken.

Naast BAT heeft ook Youku Tudou (de Chinese YouTube) plannen voor eigen films. Sohu.com, sinds kort eigenaar van videoplatform 56.com, gaat zijn investeringen in eigen content verdubbelen.

Volgens Hou Tao van Entgroup gaan de nieuwe studio’s slim te werk door content te produceren gebaseerd op eigen games, waarvan ze de rechten toch al in huis hebben. De meeste bedrijven hebben eigen videosites, die ook kunnen worden ingezet om eigengemaakte bioscoopfilms te promoten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment