Facebook steeds grotere concurrent voor zoekmachines

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 22 dec 2014 in nieuws

Consumenten wenden zich steeds vaker tot Facebook om informatie te vinden. Dat gaat ten koste van het gebruik van zoekmachines als Google. Marketeers zijn onvoldoende bezig om hun werk vindbaar te maken buiten de zoekmachines.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van Forrester naar de zoek- en vindpatronen van de Amerikaan. Een zoekmachine mag dan wel goed zijn in zoeken, het sociale netwerk van de internetgebruiker helpt hem daadwerkelijk vinden. En steeds beter. Search verloor dertien procent aan ‘vindresultaten’ ten opzichte van vorig jaar, Facebook groeit.

Behalve Facebook blijken ook tv-reclames en -programma’s goede wegwijzers te geven aan de internetter die iets zoekt. Dat kan zo simpel zijn als uitzendingen waarin URL’s worden getoond.

Forrester geeft met zijn onderzoek vooral aan dat marketeers niet zijn voorbereid op deze verschuiving in zoek- en vindgedrag. Pinterest en LinkedIn worden ook steeds vaker gezien als locaties waar gericht naar informatie kan worden gezocht.

De onderzoeker geeft zelfs de mobiele apps van retailers aan als kleine vindmachines waar marketeers zich druk over moeten maken.

Foto: Vinoth Chandar (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment