Forrester: ‘Facebook is geen sociale klantrelatie’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 28 nov 2014 in nieuws

De dominantie van Facebook en Twitter in social marketing is voorbij, stelt marktonderzoeker Forrester. Het raadt bedrijven aan zich meer te richten op specialistische sociale omgevingen en, niet te onderschatten, de eigen mediakanalen.

Op Facebook ziet maar twee procent van de fans van topmerken de berichten die de betreffende bedrijven publiceren. Het interactieniveau is dramatischer: 0,073 procent van de fans van de grootste merken zoekt de interactie op. Ontwikkelingen bij Facebook zorgen ervoor dat die percentages komende tijd alleen maar zullen dalen.

Hoewel online marketeers aanzienlijke energie steken in hun activiteiten op social platformen dient het moment zich aan dat ze zich afvragen of dat de investering nog wel waard is.

‘Nee’, zegt Forrester Research, ‘denk beter na over je contactstrategie’.

Concreet wijst de onderzoeker zijn klanten er in een nieuw rapport op dat fans van een merk beter en vaker interageren op specialistische blogs en communities. Bedrijven zouden die sociale omgevingen moeten zoeken waar de interactie tussen gebruikers hoger ligt. Instagram is een voorbeeld, maar even goed is een forum als, bijvoorbeeld, Tweakers een logisch contactpunt.

De website van een merk, e-mail en de mobiele app van een merk zijn drie andere kanalen waar de consument zich net zo lief toe wendt voor contact met een bedrijf.

Forrester: “Twitter en Facebook zijn niet langer het centrum van het universum. We voorspellen niet het einde van Facebook, maar de dominante positie in social marketing is voorbij. Plaats je berichten ook niet exclusief op het ene of het andere netwerk, maar cross-post. Het doet niets af aan de interactieratio’s.”

“Reclamebestedingen bij Facebook en Twitter zullen in de CRM-systemen komende jaren schouder aan schouder komen te staan met loyalty- en e-mailmarketingprogramma’s.”

Foto: Tuomas Puikkonen (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment