Happy sales: tien online marketing tips voor de feestdagen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 26 nov 2014 in nieuws

Het zijn de hoogtijdagen voor online marketeers; feestdagen in december. Hoe gaan we er met z’n allen voor zorgen dat consumenten nóg meer producten gaan kopen. Of nog beter uiteraard, nog meer producten van ons! Kortingen, give-aways, ‘persoonlijke’ aanbevelingen en remarketing banners vliegen ons om de oren. Wehkamp en Bol.com geven nu al kortingen tot 60 procent in november! Is dit de juiste manier?

Time is everything

We leven in een time driven maatschappij, waarbij alles steeds sneller moet omdat we het gevoel krijgen dat we meer aankunnen. Het leven wordt ons ongelooflijk eenvoudig gemaakt.

  • We hoeven geen boodschappen meer te doen, dat doet HelloFresh voor ons
  • We hoeven het huis niet meer schoon te maken, dat doet Helpling voor ons
  • We hoeven niet meer door de kranten en tijdschriften te bladeren, dat doet Blendle voor ons
  • We hoeven niet meer te onthouden dat we nog dat een e-mailtje moeten sturen, dat doet Inbox (van Google) voor ons
  • Ook hoeven we niet meer naar de stad te gaan om kleren te passen, dat doet The Cloakroom voor ons.

Al deze toepassingen geven ons het idee dat we meer tijd voor andere dingen hebben, waardoor ons leven volgepropt wordt en alles in haast gedaan wordt!

‘Do we care’ als marketeers? Nee, wij zien juist kansen! Daarvoor zijn we marketeers. Op het moment dat de consument wil gaan betalen om hun leven ‘makkelijker’ te maken, gaan onze oogjes twinkelen. De feestdagen zijn bij uitstek zo’n moment in het jaar, waar we daar gebruik van kunnen maken. Let op, wij schrijven niet ‘misbruik’! Maar hoe dan? Nu, ‘Time is Everything’! De consument wil betalen voor gemak en gevoelsmatige tijdsbesparing. Alvast drie tips:

  1. Cadeaupakketten

Bied geen losse cadeaus aan, maar cadeaupakketten. Leer van de vuurwerkpakketten; Kant en klaar, eenvoudig en voordelig. Geef consumenten de mogelijkheid om het aantal deelnemers op te geven, hun leeftijd, geslacht, hobby’s en besteedbaar gedrag en dan komen er drie of vier pakketten uitrollen die eenvoudig besteld kunnen worden. Dat is pas gemak!

  1. Gedichten & surprises maken

Wij horen altijd zeggen: ‘we gaan dit jaar niet aan surprises en gedichten doen toch?’. Tegelijkertijd vinden we het wel superleuk om iets persoonlijks te ontvangen. Maak een website, één thema, één optie. Groot formulier, laat de nodige gegevens achter en het bedrijf zorgt voor een surprise + gedicht een dag voor de opgegeven datum.

  1. Omruilen van cadeaus

Stel een team beschikbaar die cadeaus in de week na Sinterklaas en/of Kerst gratis komt ophalen als de consument aangeeft deze graag te willen ruilen (online aanmelden). Hiermee bied je gemak, behoud je de consument en kan je bijvoorbeeld aan de deur nog kortingsbonnen uitdelen. Dat is pas meerwaarde toevoegen!

Marketing tools & tricks voor de feestdagen

Consumenten worden bijna gedwongen om geld uit te geven voor cadeaus in deze maanden. Een kwart (24 procent) van de online verkoop op jaarbasis in ons land vindt plaats tijdens de november- en decembermaand. Je weet als marketeer dat je er bovenop moet zitten. Maar welke marketing tools & tricks kun je hierbij gebruiken?

  1. Offline klanten stimuleren om online kijkje te nemen

Mensen blijven winkelstraten bezoeken in de weekenden in november en december. Stimuleer consumenten die in je fysieke winkel een product gekocht hebben, of alleen bezocht hebben, om online nog meer te kopen, of bijvoorbeeld om zich aan te melden voor je speciale omruilservice (lees punt 3 vorige alinea). Een simpele voucher met online kortingscode bij de kassa meegeven is de simpelste vorm!

Bijkomend voordeel: je behoudt de consument ook ná de feestdagen waarschijnlijk!

  1. Adwords advertenties met realtime data erin

Via Google Adwords kan je advertenties verrijken met data uit een productfeed. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien aan gebruikers dat een aanbieding nog maar twee dagen geldig is, of dat er nog maar vier producten op voorraad zijn. Dit straalt schaarste en tijdsdruk uit, en dus heerst er gevoelsmatig een hogere nood bij de consument om te kopen. Zorg voor een goede productfeed die continue up-to-date is.

  1. Wees zichtbaar op vergelijkingssites & marktplaatsen

Consumenten oriënteren zich niet meer alleen op Google, maar ook op vergelijkingssites (o.a. Beslist.nl en Vergelijk.nl) die consumenten doorsturen naar jouw webshop, en marktplaatsen, waarbij producten direct op de marktplaats gekocht worden (Bol.com, Amazon, Pixmania in NL).

Goede visuals, snelle levering, concurrerende prijzen, korte & krachtige informatie en de juiste biedingsstrategie zijn key-elementen om jouw product naar voren te laten komen tussen alle andere aanbieders.

  1. Klanten willen betalen voor tijdige bezorging

Adobe voorspelt dat de topdag qua ecommerce aankopen dit jaar op 10 december zal liggen, met een totale omzet van 93,7 miljoen euro. Tijdens het piekmoment wordt per persoon gemiddeld 6,40 euro uitgegeven. Bijna zeventien procent van alle online aankopen wordt op het hoogtepunt via een smartphone of tablet gedaan. Dat is 35,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de verkooppiek op 16 december lag. Bijna een kwart (24 procent) van de online verkoop op jaarbasis vindt in ons land plaats tijdens de november- en decembermaand. Webwinkeliers moeten er dus voor zorgen om hun voorraden en fulfilment tijdig op orde te hebben.

Onderzoek van Blauw Research wijst uit dat een te late bezorging van sinterklaas- of kerstcadeau voor eenderde van de shoppers reden is om niet meer terug te keren bij de betreffende webwinkel. Webwinkeliers moeten daarom zorgen voor een schaalbare fulfillment operatie. Het aantal bestellingen kan immers stijgen tot het tien- of twintigvoudige van het gemiddelde. Ook zijn consumenten bereid om extra verzendkosten te maken als tijdige bezorging van hun bestelling daarmee gegarandeerd is.

  1. Het gesprek op social media begint nu

Zoals gezegd de conversatie begint al vroeg in november. Wat gaan we eten, wat voor cadeaus wensen we of willen we geven en hoe decoreren we de kerstboom? De gesprekken starten op blogs en social media kanalen. Als bedrijf kun je hier al vroeg op inspelen. Twitter geeft zijn visie hierop:

Ook Facebook’s guru Mari Smith geeft zes Holiday tips voor Facebook Marketeers:

  • Omschrijf duidelijke doelstellingen
  • Maak een goede contentkalender
  • Wat wil je meten?
  • Maak gebruik van leuke en grappige afbeeldingen
  • Denk als een persoon en niet als marketeer
  • Bereik mensen die fysiek dicht bij je winkel zijn
  1. Zet remarketing tijdig in en maak specifieke lijsten

Waardevolle bezoekers zijn nu aan het oriënteren op kerstcadeaus. Deze mensen kun je retargeten in december. Ook kun je in december een remarketinglijst maken van website bezoekers die je volgend jaar weer terug wilt zien op je website. En waarom geen speciale lijst van mensen die het bestelproces vroegtijdig verlaten?

  1. Betover jouw klanten op Youtube

Inspelen op het kerst-sentiment, daar is YouTube een heel geschikt kanaal voor! Warenhuis John Lewis (UK) weet hier alles van. Kijk & geniet en …happy sales :-)

*) Dit artikel is mede tot stand gekomen door Erik Jan Reijenga & Pauline Quéré



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment