Blog PR begint serieus te worden

Geen reacties
Tags: ,
Posted 21 nov 2014 in nieuws

Blog PR, of ‘blogger relaties’, neemt momenteel een vlucht in ons land. Meer dan 90 procent van de bloggers uit de zogenoemde IPREX Blogbarometer 2014 geeft aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven.

In bijna de helft van de gevallen zelfs meerdere keren per week. In een kleine 20 procent van de gevallen gaat het om persberichten en evenementuitnodigingen. Ook laten bloggers zich vaker betalen voor hun aanwezigheid en ‘posts’. Populaire bloggers vooral in mode en ‘food’ ontvangen al snel 250 tot 350 euro om aanwezig te zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog.

De unieke bezoekersaantallen van populaire blogs liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is.

In Nederland heeft bijna één op de vijf bloggers van zijn hobbyblog inmiddels zijn werk gemaakt. Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews.

Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger relaties. Het bedrijfsleven erkent duidelijk de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap, én hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten, zeggen de samenstellers. Bloggers zelf merken dat hun inspanningen steeds meer effect hebben: meer dan de helft denkt binnen nu en vijf jaar zelfs meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.

De IPREX Blogbarometer vindt zijn oorsprong in Finland. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het Nederlandse bloggersscene.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment