(Emerce Performance) ‘Social performance gaat het maken’

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 19 nov 2014 in nieuws

Voordat consumenten een vakantie boeken komen ze met veel verschillende online kanalen in aanraking, waardoor inzichten in de klantreis en het klantprofiel vereist zijn. Ematters heeft voor Eurocamp een volledig geïntegreerde online campagne opgezet waarbij alle ingezette online kanalen op elkaar zijn afgestemd en worden gemeten in de Doublelick Digital Marketing Suite. Ruben Niet demonstreert de oplossing morgen op Emerce Performance in Amsterdam.

Hoe uniek is jullie aanpak en kun je uitleggen wat de voordelen zijn?
“Wat wij doen vergt veel van een digitaal bureau om het geheel technisch te implementeren en alle kanalen door te meten. Maar als het eenmaal staat, krijg je inzicht in hoe de klant door de online sales funnel beweegt en welke kanalen ze mee in aanraking komen. Daardoor kun je beter sturen op wanneer je welke boodschap communiceert. Iemand die nog in de inspiratiefase zit, zal minder geneigd zijn om direct te boeken en dan heeft het geen zin om hem of haar met producten of kortingen te benaderen. Iemand die al veel verschillende producten heeft bekeken en al vaker en dieper op de website is geweest, is waarschijnlijk verder in het aankoopproces en het bieden van korting of een gericht product aanbod is dan veel relevanter.”

Welke uitdagingen kent online travel in het algemeen wat betreft de klantreis?
“Een trend is dat het boekingsseizoen de laatste jaren steeds lastiger is te voorspellen. Waar je voorheen duidelijk een piek bij de vroegboekers had, zie je dat dat nu meer verschuift naar later in het seizoen en er ook meer last minutes worden geboekt. De klantreis in deze sector wordt dus steeds meer over een langere periode gerekt. Ook zie je dat er meer en langer gezocht en vergeleken wordt, dit zien we onder andere terug in het aantal zoekopdrachten in Google voordat men over gaat tot boeking.

“Verder hebben gezien dat buiten de langere periode er in sommige gevallen meer dan veertig touch points waren voordat er een reis werd geboekt. De customer journey van travel is wat betreft de verschillende fases die men doorloopt; inspiratie, orientatie, boeken, op reis of volgens de 5 stages of travel van Google.

Welke trends zie je op het gebied van performance waar we de komende jaren steeds vaker over horen?
“Waar wij nu een hele grote groei zien is op het gebied van Social Performance. Social is de afgelopen jaren veel ingezet als kanaal om leuke acties te doen en likes te genereren, maar de nieuwe ontwikkelingen op onder andere Facebook en Twitter maken het een zeer goed kanaal om ook op performance te adverteren. Belangrijkste onderscheid of voordeel is dat het mogelijk is om CRM data toe te voegen aan de campagnes waardoor je veel effectievere campagnes op kan zetten. Denk bijvoorbeeld aan de vroegboekers, we kunnen nu iedereen die vorig jaar in december of januari geboekt heeft specifiek benaderen in Facebook en Twitter en daar een aparte campagne voor opzetten.”

Emerce Performance vindt plaats op 20 november in Pakhuis de Zwijger. Het programma vindt je hier, tickets bestel je hier.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment