Metrixlab fuseert met Japanse tegenhanger Macromill

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 04 nov 2014 in nieuws

Marktonderzoeker Metrixlab fuseert met Macromill, waardoor een mondiale marktpartij ontstaat op het gebied van marktonderzoektechnologie. Het ‘nieuwe Metrixlab’, uit Rotterdam, bestaat dan uit een team van 1.500 man op vier continenten.

Het nieuwe bedrijf gaat na afronding van de fusie door onder de naam Macromill. Han de Groot, die Metrixlab oprichtte en naar Amerika verhuisde om het bedrijf groot te maken, wordt de CEO van het nieuwe Macromill. Zijn tegenhanger Katsumi Konishi blijft eindverantwoordelijk voor de Japanse en Aziatische activiteiten.

De Groot zegt in een toelichting: “Samen zullen we marktonderzoek voor de tweede keer in vijftien jaar op zijn kop zetten. In 2000 brachten we marktonderzoek van papier en telefoon naar internet, door innovaties op het gebied van veldwerk en dataverzameling. Nu pakken we de front end van marktonderzoek aan en innoveren wat we daadwerkelijk aan klanten leveren.” Daarmee doelt hij op de wijze waarop rapporteren worden gepresenteerd en informatie uit data kan worden gehaald.

Hoeveel geld met de transactie is gemoeid, houden de partijen voor zich. Voor investeerder Van den Ende & Deitmers betekent de fusie de tiende exit. Het is tevens de tweede dit jaar waarbij de bedrijfswaardering van de verkochte participatie boven de 150 miljoen dollar ligt (Eyeworks was de eerste).

Metrixlab realiseert 55 procent van zijn omzet in de V.S., veertig procent in Europa en vijf procent in Azië. Macromill doet 85 procent van de verkopen in Japan, tien procent in Zuid-Korea en vijf procent elders in Azië. Beiden doen louter online marktonderzoek. Ze beogen organisch te groeien maar sluiten kleine, specialistische overnames niet uit.

De eigenaren van de gefuseerde entiteit zijn zowel Bain Capital als het management van MetrixLab. De investeerders en minderheidsaandeelhouders in MetrixLab, Van den Ende & Deitmers (sinds 13 oktober 2008) en Bodo Douqué (investeerder van het eerste uur, 2001) hebben hun belang aan Bain Capital Partners (de 100%-eigenaar van Macromill) verkocht. MetrixLab management aandeelhouders hebben een gedeelte van hun belang verkocht samen met de investeerders en een gedeelte geherinvesteerd in Macromill. Daarmee zijn zij de grootste particuliere aandeelhouders geworden van de gefuseerde entiteit.

Foto: ptrktn (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment