KPN krijgt volledige zeggenschap over Reggefiber, maar netwerk moet open

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 31 okt 2014 in nieuws

KPN krijgt onder voorwaarden volledige zeggenschap over glasvezelbedrijf Reggefiber. Toezichthouder ACM is akkoord met het verwerven van een extra belang van negen procent in de onderneming. Daarmee komt het totale belang van KPN in Reggefiber op 60 procent.

Reggefiber zal vanaf 1 november 2014 dan ook voor honderd procent worden geconsolideerd in de jaarrekening van KPN. De uitoefenprijs van de tweede optie is vastgesteld op een bedrag van 161 miljoen euro. De transactie zal naar verwachting worden afgerond op 3 november 2014.

Partner Reggeborgh behoudt nog een derde optie om de resterende 40 procent van haar aandelen in Reggefiber aan KPN te verkopen. Deze optie kan worden uitgeoefend vanaf 2 juli 2017, voor een periode van anderhalf jaar, voor een bedrag van 647 miljoen euro.

De toezichthouder heeft wel voorwaarden gesteld. Ook voor de komende drie jaar wil ACM dat KPN verschillende aanbieders, zoals Tele2, Vodafone en Online, toegang geeft tot zijn koper- en glasvezelnetwerk. Op die manier is concurrentie tussen verschillende aanbieders mogelijk. Consumenten en bedrijven kunnen blijven kiezen uit verschillende aanbieders op het vaste telecomnetwerk en profiteren van snellere en goedkopere telecomdiensten.

Door de fusie tussen UPC en Ziggo en de overname van glasvezelbedrijf Reggefiber door KPN zijn er op dit moment twee grote netwerken in Nederland waarover consumenten kunnen internetten, tv kijken en bellen: het kabelnetwerk van UPC/Ziggo en het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. De concurrentie van andere aanbieders wordt mogelijk gemaakt op het netwerk van KPN.

Bestuurslid Henk Don van ACM zegt in een verklaring: “Door concurrentie op het telecomnetwerk besparen consumenten en bedrijven jaarlijks minimaal 250 miljoen euro doordat de prijzen voor telecomdiensten scherp blijven. KPN en UPC/Ziggo worden door de concurrentie bovendien uitgedaagd om te blijven investeren en innoveren in hun netwerken. Dat zorgt voor snellere en betere verbindingen in Nederland.”

KPN zegt het ontwerp besluit inhoudelijk te gaan bestuderen. Uitgangspunt voor KPN is dat met de aankoop van Ziggo door Liberty Global er twee landelijke breedband aanbieders zijn met een eigen netwerk, waarbij KPN een breedband marktaandeel heeft van circa veertig procent tegen het marktaandeel van Ziggo van 44 procent. Op het aanbieden van televisie heeft KPN een marktaandeel van 26 procent en het nieuwe Ziggo een marktaandeel van 55 procent. ‘Als KPN in de consumentenmarkt aan verplichtingen en regels moet voldoen die niet gelden voor Ziggo vindt KPN dat onterecht.’

Het gaat overigens om een voorlopig besluit. ACM zal nog consultatierondes houden met relevante partijen, voordat de toezichthouder  in het voorjaar van 2015 een definitief marktanalysebesluit presenteert.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment