Zes uitgangspunten voor een beter klantbereik

4 reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 17 okt 2014 in nieuws

De wereld waarin klanten opereren verandert razendsnel. Service design helpt om de klant aan het bedrijf te binden. Maar hoe doe je dat precies?

Stel, in een winkelstraat bevinden zich twee bakkers, bijna vlak naast elkaar. Beide bakkers hebben dezelfde broodsoorten in de schappen liggen en qua prijzen ontlopen ze elkaar niet. Bij welke bakker gaat u straks naar binnen om uw aankopen te doen? Waarschijnlijk de bakker die zijn service design het beste op orde heeft.

Customer design zorgt ervoor dat consumenten verschillende bedrijven, merken en diensten van elkaar kunnen onderscheiden en op basis daarvan duidelijke keuzes kunnen maken.
Hoe realiseer je een goed service design beleid om zo uw merk en bedrijf te versterken? In dit artikel presenteren we zes uitgangspunten voor een beter online klantbereik op basis van service design.

Betrek consumenten
Service design maak het mogelijk om klantervaringen te delen en daarmee de band tussen de klant en het merk te versterken.

In het kader van hun One More Time campagne vroeg de Amerikaanse kledingketen Lululemon aan hun klanten welk kledingstuk opnieuw in het assortiment genomen zou moeten worden. Op basis van deze input ging Lululemon aan de slag. In een online serie Sketchpad to shelf (van schetsblok naar schap) werd het gehele proces uit de doeken gedaan. Door aan klanten input te vragen, werden zij betrokken bij het creatieve en zakelijke proces van het opnieuw in productie nemen van kledingstukken die eerder uit de collectie waren gehaald. Door deze participatie krijgen klanten het gevoel meer bij het bedrijf betrokken te zijn.

Het is voor iedereen
Service design verbetert de gehele infrastructuur en zorgt ervoor dat alle gebruikers hiervan kunnen profiteren. Het is belangrijk om oog te hebben voor deelnemers in het koopproces. Het zorgt ervoor dat iedereen een goede ervaring met het bedrijf heeft.

Op de site Kiind.me is het mogelijk om cadeaubonnen te kopen. Op het internet zijn meerdere sites te vinden waar cadeaubonnen kunnen worden gekocht, maar Kiind.me onderscheidt zich op een aantal punten. Ten eerste kan de schenker van de bon precies zien wat de ontvanger met de cadeaubon doet. De persoon die een cadeaubon ontvangt, kan hiervoor iets kopen of schenken aan een goed doel. De schenker van de bon krijgt een bericht hoe de cadeaubon is besteed. Op basis van deze informatie kan de gever vaststellen wat de voorkeuren van de ontvanger zijn. Als de ontvanger de cadeaubon niet binnen een bepaalde periode uitgeeft, krijgt de schenker zijn geld terug.

Realiseer merkuitbreiding
Service design legt de nadruk op de relatie met de klant. Via deze aanpak kan de klantloyaliteit worden versterkt. Loyaliteit van de consument ten opzichte van het merk kan tevens voor merkuitbreiding zorgen.

Veiligheid op het spoor is een belangrijke aangelegenheid. In dit kader maakte de Australische metro een aantal humoristische filmpjes. In de filmpjes met de titel Dumb Ways To Die figureerden pluche poppen die zingend een aantal manieren bezongen hoe je op een onprettige manier aan je einde kunt komen. Pas aan het einde van filmpje werd duidelijk dat de Australische metro de maker was. De filmpjes werden een hit op YouTube en de poppen in de filmpjes werden zo populair dat er vanuit het publiek vraag naar ontstond. Deze pluche poppen waren niet lang daarna online verkrijgbaar. Volgens woordvoerder Leah Waymark is dit een manier om de betrokkenheid van mensen te verhogen en de de dialoog gaande te houden.

Gebruik data
Ook data vervult een constructieve rol bij het implementeren van een goed service design beleid. Data kan zorgen voor een gepersonaliseerde en unieke gebruikerservaring.

Op basis van foto’s uit Instagram kan de app Jetpac automatisch stedengidsen samenstellen. De onderliggende infrastructuur van Jetpac is in staat om personen en objecten op foto’s nauwkeurig te identificeren. De app Jetpac ziet het verschil tussen de lokale bevolking en toeristen. Jetpac is zelfs in staat om de gemoedstoestand van personen op de foto’s vast te stellen. De gebruiker van Jetpac krijgt zo een unieke indruk van een stad. Met deze informatie uit de app kun een gebruiker bijvoorbeeld bepalen bij welk koffietentje hij of zij het liefst iets wil gaan drinken.

Voldoe aan de verwachtingen.
Organisaties moeten ervoor zorgen voor dat er een dialoog ontstaat met hun klanten. Creëer voor een context waarbinnen klanten kunnen spreken over het merk. Het zorgt voor een sterkere relatie tussen klant en organisatie.

Het Amerikaanse mosterdmerk Grey Poupon heeft net als elk ander bedrijf een eigen pagina op Facebook. In plaats van het lulraak verzamelen van likes ging Grey Poupon op geheel andere wijze te werk. Sterker nog, niet iedereen kon zomaar de Facebook pagina van Grey Poupon liken. Met behulp van een app werd eerst beoordeeld of een persoon wel voldoende smaak heeft. De app beoordeelt elk Facebook-profiel eerst op een aantal onderdelen, zoals restaurantbezoek, bekeken films, gelezen boeken en taalgebruik. De app bepaalt daarna automatisch of de Facebook-gebruiker voldoende smaak heeft om toegelaten te worden tot de pagina van Grey Poupon. Dit toewijzingsproces is uniek te noemen en zorgt voor een sterke merkuitstraling van Gery Poupon op Facebook.

Verras de klant
Goed service design faciliteert een infrastructuur waarbinnen klanten met de organisatie kunnen communiceren. Service design zorgt voor een naadloze uitvoering van de merkervaring, waardoor de consument aangenaam kan worden verrast.

De makers van het spel Cards Against Humanity hadden een leuke actie bedacht. Ze lanceerden de actie 12 Days of Holiday Bullshit. De 100.000 deelnemers aan deze actie betaalden twaalf dollar, waarna ze in een periode van twaalf dagen elke dag een cadeau ontvingen. De geestige actie had een toegevoegde waarde voor de spelers van het spel. De gehele actie was consistent opgezet op het gebied van email, de FAQ en de response aan klanten als er te laat werd geleverd.



Lees het volledige bericht op Emerce »


4 Comments

  1. This shows real exepitrse. Thanks for the answer.

  2. Das ist die schon ständige geerbte anhaltende Verblödung , die nur noch durch Weiterempfehlung getoppt werden könnte. Man muss sich diese Typen doch nur angucken, Glatzen, da schützt kein Haar mehr den Verstand, stumpfsinniger Gesichtsausdruck und gröhlende Parolen. Da kann’s einem grausen !!

  3. I was curious if you ever considered changing the page layout of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

  4. An interesting treatment is worth mention. I guess that you should create more on this matter, it strength not be a inhibition dominate but mostly grouping are not enough to mouth on specified topics. To the next. Cheers like your A guide to Rap Music – Greatest Rappers | All you need to know about the best Rap Music..



Add Your Comment