Apple verbetert targeting in iAd

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 17 okt 2014 in nieuws

Niet alles dat Steve Jobs aanraakte, veranderde in goud. Reclamedienst iAd bijvoorbeeld is een vage schim van wat het had moeten worden. Daar probeert huidig topman Tim Cook verandering in te brengen, met een nieuwe retargetingoptie.

Apple doet in deze periode een rondgang langs de mobiele strategen van Amerika’s grootste mediabureaus in New York om zijn reclamedienst weer te pitchen. iAd bestaat al sinds 2010 maar staat qua gebruik in geen verhouding tot de mobiele reclamemogelijkheden van Facebook, Google en Twitter.

Retargeting is het sleutelwoord in de promopraat die Apple doet bij de media-inkopers voor ‘s werelds grootste merken. Bedrijven die adverteren in iAd, enkel beschikbaar op iPhones en iPads, kunnen iemands gedrag uit de ene app herkennen en die kennis meenemen naar een andere app. Dat komt in die andere app tot uitdrukking in de vorm van beeldreclame, ook wel mobile display genoemd.

Deze techniek om gebruikers van de ene naar de andere app te volgen wordt gezien als een alternatief voor tracking met cookies. De exacte werking ervan is niet gedocumenteerd. De techniek zit in smartphones en tablets sinds de uitrol van iOS8, wat een paar weken geleden begon.

Een voorbeeld van – wat heet – cross device tracking is de situatie waarbij iemand in de app van een webshop spulletjes in zijn boodschappenmandje doet. Voordat hij de order heeft verzonden, wordt een andere app geopend. In die tweede app kan het eerste bedrijf met gerichte reclame vertellen dat het boodschappenmandje nog voor de kassa staat. Behalve voor webwinkels is dit ook een systeem waarmee app-uitgevers verkeer uit aanpalende apps naar hun eigen product kunnen loodsen.

Webuitgave Digiday meldde de nieuwigheid als eerste. Business Insider kreeg bevestigd dat Apple retargeting in iAd actief promoot bij mediabureaus aan de Amerikaanse oostkust.

Bij de lancering van iAd in 2010 konden adverteerders enkel meedoen als ze beloofden voor miljoenen dollars bij Apples mobiele reclamedienst te besteden. Dat sloeg niet bijster hard aan. Het instaptarief ligt vandaag de dag rond de vijftig dollar, wat nog steeds niet voldoende impuls. Apple heeft in Amerika op de mobiele reclamemarkt een aandeel van 2,6 procent waar Google 37,7 procent en Facebook 17,9 procent noteren.

iAd kan naast display-advertising (banners) ook audio- en video-reclame verspreiden. Dat laatste is een reclame-optie sinds de zomer van 2013 en werkt enkel via iTunes Radio.

Foto: Alexandra Rust (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment