Gaat tabloid of digitale Telegraaf de daling stoppen?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 10 okt 2014 in nieuws

Zelden heeft De Telegraaf zoveel herrie over zichzelf gemaakt. Het is de laatste Nederlandse krant is die overstapt van broadsheet naar tabloid-formaat. Toch blijkt zo’n verandering de verdere daling van de oplage alleen maar tijdelijk te stoppen.

Toegegeven: het is een legendarische dag voor de journalistiek, want de papieren Spits bestaat ook al niet meer. Die gaat op in Metro van hetzelfde concern. Maar het is vooral de wakkerste krant van Nederland die vandaag in ‘overdrive’ gaat. Kosten noch moeite zijn gespaard. De Cubaans-Amerikaanse ontwerper Mario García, ook wel bekend als de ‘Godfather van het krantendesign’, adviseerde de krant en loopt de komende tijd nog even rond op de redactie (zie ook video hieronder).

In de afgelopen 10 jaar is de krant 200.000 abonnees kwijtgeraakt. De advertenties liepen ook terug. Het tabloidformaat biedt echter nieuwe kansen. Staan in het oude formaat advertenties vaak bij elkaar op één pagina, in de tabloid worden ze altijd omringd door redactie. Want dat willen adverteerders graag, zichzelf terugzien pal naast een ‘journalistieke topproductie’ zodat ze op extra veel aandacht kunnen rekenen, zegt het krantenconcern.

Maar gaat het ook echt lukken? Na 10 jaar tabloid-switches weten we dat een tabloid-overstap vaak weinig oplevert, zegt Piet Bakker, Lector Massamedia en Digitalisering binnen het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Het Parool, Trouw, Eindhovens Dagblad, Limburgs Dagblad, Dagblad van het Noorden, allen zagen hun oplage dalen kort of iets langer nadat op tabloidformaat was overgestapt. De overgang van het Nederlands Dagblad werd zelfs een fiasco, in de jaren na de transitie daalt de oplage sneller dan ooit.

Bakker: ‘De hamvraag is natuurlijk waarom het soms wel en vaak niet lukt. Dat heeft waarschijnlijk niks met het formaat zelf te maken, maar vooral met de marketing van de overgang. Bij Volkskrant en NRC werd stevig ingezet op publiciteit, introductie-abonnementen en scoops. De voorbereiding was lang, de steun onder het personeel groot, de lezer was goed geïnformeerd.’

Niet de tabloid, maar digitaal zou De Telegraaf weleens kunnen redden. Volgens de recente HOI cijfers bedraagt de gemiddelde afname van de papieren oplagen 7 procent. Maar Telegraaf blijkt een van de snelste digitale stijgers.  Een helder beeld is daarvan nog altijd niet te krijgen. Elke uitgever telt zijn digitale oplage anders. De kranten dringen aan op een andere telling. In plaats van dalende ‘papieren’ HOI-cijfers willen zij meer positieve bereikcijfers.

En die mantra kennen aan de Basisweg inmiddels ook. Het ‘merk’ De Telegraaf heeft via de diverse (digitale) platformen, samen met Metro, ruim drie miljoen lezers per dag. Het bereik is in vergelijking met vroeger alleen maar groter geworden, meldt directeur Frank Volmer trots.

Foto: Twitter



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment