De nieuwe website en apps van De Volkskrant, een toelichting

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 02 okt 2014 in nieuws

De Volkskrant heeft vandaag haar nieuwe website en apps gelanceerd. Sodastudio ontwierp die voor ze. Onderstaand licht ik de nieuwe digitale propositie toe. Het design en de producten: de responsive website & apps.

Transformatie in een echt digitaal nieuwsmerk
De Persgroep vroeg ons te helpen bij de creatie van een écht digitaal nieuwsmerk. Dat betekende onder andere: een strategie met alle content uit de krant nu ook online, veel aandacht voor digitale journalistiek en digitale tools. Alles om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te creëren.

Voor de lezer: écht een digitale krant van nu. Voor De Volkskrant: een manier om meer lezers te bereiken, een beter product te leveren én een nieuw verdienmodel.

  • Omnichannel strategie: Responsive website & Apps
    Voor digitale nieuwsconsumptie is een responsive website zeer belangrijk. De New York Times toonde bijvoorbeeld laatst een halvering van de traffic op de homepage in vier jaar tijd. En dat bij het ongeveer gelijk blijven van het totaal aantal pageviews. Reden hiervoor: er komt steeds meer traffic via de zijdeur binnen. Twee zijdeuren om precies te zijn: search (Google) & social (Facebook, Twitter etc.) Zie ook punt zeven hieronder. En, zoals bekend, groeit het mobiele en tablet verkeer enorm, zeker voor die twee onderwerpen. Kortom, een responsive website is onontbeerlijk.

01_Volkskrant responsive website design door Soda Studio

iOS & Android Apps
Daarnaast gaat nieuwsconsumptie tegenwoordig heel erg om een short, snappy & rich user experience. Native apps zijn toch nog steeds heer en meester op dit gebied. Daarom is voor een groot nieuwsmerk als De Volkskrant het van belang om ook een uitstekende service te bieden op iOS & Android apps. Die zijn gebaseerd op dezelfde strategische basis.

Kortom, een omni-channel strategie, zodat je altijd het beste nieuws krijgt: ’s ochtends bijvoorbeeld via de smartphone-app aan het ontbijt, op het werk via de desktop website en ’s avonds op de bank met de tablet-app. De apps zijn ontwikkeld door de firma TouchTribe.

01_Volkskrant Apps redesign iOS Android door Soda Studio

  • Nu alle artikelen online
    Een krant of magazine lezen is echt iets anders dan een website. Alles heeft zo zijn specifieke eigenschappen. Om alle artikelen online te krijgen, is alle content uit de papieren krant en magazine ontbundeld en samen met het digitale nieuws weer gebundeld in een nieuwe structuur, optimaal om digitaal te lezen.02_Volkskrant-alles-uit-de-krant-door-Soda-Studio
  • Nieuws en Cultuur & Leven
    Deze twee nieuwe ‘übersecties vormen samen de digitale propositie van de Volkskrant. Op beide vlakken wil men excelleren. Nieuws is urgent, opiniërend en brengt verdieping. Cultuur en leven is eigenwijs, biedt inspiratie en is gidsend.

03_Volkskrant Nieuws vs Cultuur - Soda Studio

  • Nieuws versus Uitgelicht
    Niet alle artikelen zijn hetzelfde. Daarom heeft iedere sectie twee artikelstromen. ‘Nieuws’ bevat feitelijke nieuwsartikelen, is snel en altijd gratis. Met ‘Uitgelicht’ maakt De Volkskrant het verschil, brengt het verdieping en achtergronden bij het nieuws. Deze artikelen zijn ‘langzamer’, hebben ook een langere houdbaarheidsdatum en het kan zijn dat de lezer hiervoor moet betalen.

04_Volkskrant---nieuws-vs-uitgelicht

  • Optimale digitale leeservaring
    De digitale krant lees je op een beeldscherm. Dit is natuurlijk heel anders dan de krant op papier. In het nieuwe ontwerp ligt de focus op het artikel en heeft de redactie alle ruimte en mogelijkheden om dit te verrijken met informatieve en aantrekkelijke content. En vooral de verdiepende artikelen hebben een prachtig rijk design.05_Volkskrant ultieme digitale leeservaring door Soda Studio
  • Digitale journalistiek
    Om de beste te kunnen zijn hebben de redacteuren van De Volkskrant allerlei contentelementen nodig om hun verhaal op te bouwen. We kennen natuurlijk eenvoudige elementen als de tweet van een politicus of een youtube filmpje van een ooggetuige. Hieronder twee journalistieke elementen:

Breaking news format
Online is dé manier om nieuws te verspreiden als het echt spannend wordt. Dan kan online echt excelleren. Een krachtig breaking news format is dan ook een must voor de redactie. Op zo een moment neemt dat ‘brekende nieuws’ echt even de homepage over en drukt het alle andere berichten naar beneden.

06_Volkskrant-breaking-door-Soda-Studio

Special
De belangrijke onderwerpen en gebeurtenissen in de wereld zijn niet met één artikel te vangen. Inzichten veranderen, gebeurtenissen volgen elkaar op en meningen botsen. Met het special-format kan de redactie al deze zaken en artikelen groeperen. Het eerste voorbeeld hiervan zie je in hun redactieblog waarin ze vertellen over de nieuwe site.

  • Elk artikel is een landingspagina
    Nog even terug naar die zijdeuren. De traffic naar de homepage zakt in. Zoals Amerikanen dat zo mooi kunnen zeggen: The homepage is dead! of: “the homepage has lost its primacy for digital publications. In an era of distributed content, every page is a front page, stories travel separately from their publications, and they have to be available on all platforms. Aldus CEO Henry Blodget van Business Insider.Lezers komen dus via een link uit hun sociale netwerk of na een zoekopdracht direct binnen op een artikelpagina. Het artikel wordt daarmee het startpunt om de site te gebruiken. Het is dan zaak om de lezer te verleiden na dat ene artikel verder te lezen. Dat wordt gedaan met allerlei middelen, zoals hieronder afgebeeld.

07_Volkskrant Doorlezen op artikelpagina - door Soda Studio

  • Betalen voor kwaliteitsjournalistiek
    Kwaliteitsjournalistiek is nou eenmaal niet goedkoop en kan daarom ook niet gratis zijn. Wij geloven dat men steeds meer bereid zal zijn om hiervoor te gaan betalen. In de film- en muziekindustrie is dit al meermaals bewezen. Daarvoor moet wel uitstekende user experience geboden worden.Daarom moet de lezer voor sommige verdiepende artikelen betalen. Deze artikelen zijn eenvoudig te herkennen aan het plus-label. Ben je geen abonnee? Probeer dan de gratis proefperiode of koop daarna simpel een dag-, week-, of maandpas.08_Volkskrant-betaalde-content-propositie
  • Digitale tools om de gebruikerservaring nog verder te versterken
    Om het lezen nog gemakkelijker te maken biedt de digitale Volkskrant nieuwe tools.

Mijn Nieuws
Volg je favoriete onderwerpen, auteurs, columns en rubrieken. Deze komen samen in je persoonlijke nieuwslijst: Mijn Nieuws

Bewaren voor later
Ook je artikelen bewaren om later (verder) te lezen. En ook dit is seamless, dus bijvoorbeeld bewaard op je desktop, lees je later verder in je app. En als je geen bereik hebt kan dat met de app zelfs offline(!)

09_Volkskrant digitale leestools

Complete uit-agenda met recensies en tips
Met een groot aanbod aan artikelen en recensies over boeken, theater, film, muziek, kunst en nog veel meer kan de Volkskrant dé gids zijn door het culturele landschap. Met de Cultuuragenda kun je kijken wat er dit weekend te doen is, in de buurt of specifiek op genre.

10_Volkskrant-Uitagenda-door-Soda-Studio

  • Fotografie prachtig in beeld
    In onze cultuur is het beeld van zeer groot belang. De beeldredactie van De Volkskrant besteedt hier altijd veel aandacht aan. De nieuwe Volkskrant brengt met de sectie “In Beeld” fotografie zoals het hoort, high-res en altijd in de juiste verhouding.

11_Volkskrant Foto's door Soda Studio

  • Alle content is deelbaar
    Tenslotte nog een laatste manierom  de gebruikerservaring echt goed te maken én om het bereik van De Volkskrant te vergroten. Hoe raar is het in deze tijd dat je een foto moet maken van een krantenartikel als je dat wil delen. Vanaf nu kun je alle artikelen, dus ook waarvoor je betaald hebt, delen via sociale media.12_Volkskrant-Social-Sharing

Als je vrienden en volgers op deze link klikken dan landen ze niet op de zogenaamde pay-wall. Ze kunnen gewoon het artikel lezen, zonder te betalen. Dit is overigens niet onbeperkt, als lezer kun je er 10 per maand ‘gratis’ lezen. Dit is vooral een experiment en er zit natuurlijk wel een fair-use policy op. Dus het zal nog onderhevig zijn aan aanpassingen en optimalisatie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment