Consumentenbond laakt privacybeleid fabrikanten Smart TV’s

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 29 sep 2014 in nieuws

De informatie over het bijhouden van het kijkgedrag bij Smart TV’s is meestal verstopt in ellenlange, juridisch geformuleerde teksten. De Consumentenbond wil dat smart-tv fabrikanten duidelijk zijn over hetgeen ze monitoren en wat ze daarmee doen.

De Consumentenbond nam voor de Consumentengids van oktober 2014 de privacyvoorwaarden van Smart TV’s onder de loep. Daaruit blijkt dat LG en Panasonic de programma’s bijhouden die hun klanten kijken en de zoekopdrachten die ze invoeren en inspreken. Sony en Philips volgen het kijkgedrag en Philips registreert daarnaast ook het internetverkeer, het klikgedrag in tv-apps en de films die kijkers online huren en welke Uitzending Gemist items ze afspelen.

Bij Samsung moeten consumenten zich door 57 pagina’s met privacyvoorwaarden heen worstelen om te zien wat de fabrikant verzamelt en dan nog blijft de omschrijving vaag: gebruikersgegevens, loggegevens van de diensten en overige gegevens over het gebruik van het apparaat.

Volgens de Consumentenbond hanteren de fabrikanten een stikken of slikken beleid. Als consumenten de privacyvoorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun tv niet of deels niet. En als ze de privacyvoorwaarden wel accepteren, is het achteraf behoorlijk zoeken hoe ze het automatisch doorgeven van kijkgedrag weer ongedaan kunnen maken.

Om fabrikanten en andere aanbieders van online diensten te bewegen transparanter te zijn over het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens, start de Consumentenbond de campagne ‘Helder over online Privacy’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment