Tv en online advertising synchroon bij Vodafone

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 17 sep 2014 in nieuws

Adverteerders geven in 2018 wereldwijd meer uit aan online advertising dan aan tv-commercials. Maar is dat nog wel een interessant gegeven? Want televisie en online campagnes lopen steeds vaker synchroon met goede resultaten. Zo bewijst ook een pilot van Vodafone. Ondertussen nemen de technische mogelijkheden alleen maar toe.

Jarenlang was het een wedstrijdje tussen twee kanalen: televisie versus online advertising. Onlangs nog liet het Amerikaanse IAB weten dat vorig jaar in de VS adverteerders een recordbedrag van 43 miljard uitgaven aan internetreclame. Een mijlpaal. Het was meteen ook de eerste keer dat er meer geld omging in online advertising dan in tv-commercials. Wereldwijd, zo is de inschatting van PWC, zijn de reclamebudgetten in 2018 voor internet groter dan voor tv.

Toch zullen deze cijfers aan zeggingskracht verliezen. Televisie en internet groeien naar elkaar toe. De tv-kijker pakt zijn tablet tijdens het reclameblok. De adverteerder springt daarop in door online advertising campagnes met tv-commercials te synchroniseren. De kanalen bijten elkaar niet langer, maar worden de beste vrienden. Te meer omdat de CTR’s van online advertising gemiddeld veel hoger liggen als ze simultaan met televisiecommercials lopen. Daarnaast hebben synced ads een positieve invloed op de conversie en het aantrekken van nieuwe bezoekers, zo beloven aanbieders van synced-technologieën

‘Synced ads op tablet scoort’
In Nederland nam Vodafone in samenwerking met Blue Mango Interactive en FlxOne de proef op de som. In een pilot is het effect van tv synced adverteren getest met online adverteren. Daarbij is gebruik gemaakt van het real time bidding platform Appnexus voor het geautomatiseerd inkopen van online display advertentieruimte. Er is getarget op de grote bereikszenders met alle beschikbare smartphones en tablets. Uit de pilot bleek dat de gesynchroniseerde campagne 22 procent meer click throughs opleverde dan de niet-gesynchroniseerde versie. Deze verbetering kwam met name door hogere CTR’s op tablets, smartphones presteerden niet beter of slechter.

Een andere element in deze pilot was het inzichtelijk maken van de prestatieverschillen tussen handmatig en automatisch synchroniseren van de online campagne met de tv-commercial. Bij het automatisch synchroniseren is de SyncNow-technologie van Civolution ingezet. Deze technologie zorgt ervoor dat in een fractie van een seconde de Vodafone-commercial wordt herkend. Na identificatie stuurt het systeem een trigger om de online campagne te starten. De uitkomst was dat het handmatig synchroniseren veel extra handwerk met zich meebracht, maar dat de prestaties niet beter waren dan met SyncNow-techologie.

Live events
Synced advertising is inmiddels al niet meer beperkt tot eigen tv-commercials met online advertenties, zoals Vodafone deed. Het wordt ook ingezet om online te synchroniseren met radio of met tv-reclames van concurrenten. Daarnaast kan ook de inhoud of doelgroep van televisieprogramma’s automatisch worden gekoppeld aan het real-time starten van internetcampagnes. In de Verenigde Staten is men nog een stap verder. Daar worden live events als de American football-finale Super Bowl gesynchroniseerd met online campagnes. Scoort bijvoorbeeld één van de teams, dan wordt de online campagne real-time gestart met een toepasselijke boodschap. Ook deze techniek zal spoedig naar ons land overwaaien. En dus zijn de Nederlandse adverteerders aan zet om online creatief in te gaan spelen op de actualiteit.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment