Nieuw: Google Domains. Nuttig of cash cow?

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 13 sep 2014 in nieuws

Op 5 augustus kondigde Google een nieuwe dienst aan: Google Domains. Echt nieuw is het natuurlijk niet, het is eerder een uitbreiding van of een toevoeging aan het al bekende Google Sites. Wat wel bijzonder is, is dat Google hierbij meer dan 1.500 nieuwe TLD’s (Top Level Domains) lanceert. Denk hierbij aan domeinnamen zoals: .camera, .company, .photography, etc. Direct vraag ik me dan af: waarom deze nieuwe dienst? Hoeveel invloed hebben deze extensies op het ranking-algoritme? Kortom, wat is het nut van Google Domains?

brand-new-domains-kl-150Waarom nieuwe extensies?

Hoe vaak loop je er niet tegenaan: ‘Deze domeinnaam is bezet’. Dat dacht Google ook. Zij hebben daarom 1.500 nieuwe TLD’s in het leven geroepen. Dit aantal wordt naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst verder uitgebreid. De nieuwe TLD’s vallen op doordat ze direct aangeven waar het domein over gaat.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • .company
  • .camera
  • .foo
  • .photography
  • .cash
  • .florist
  • .shoes
  • .singles
  • + 1492 andere mogelijkheden

Gevolgen voor SEO

In eerste instantie lijkt het erop dat de nieuwe extensies Google helpen de websites beter af te stemmen op een bepaalde branche of doelgroep. Zo is er de nieuwe extensie .soy (uit het Spaans, betekent ‘ik ben’). Deze extensie is gericht op de Spaanstalige Amerikaan (een groeiende doelgroep). Bedrijven met die doelgroep, kunnen hiervoor die specifieke extensie gebruiken.

Ook dit aspect is niet nieuw. Per slot van rekening geven we met de content op de website, het backlinkprofiel en het toevoegen van microdata, al aan waar de website over gaat en voor wie deze bedoeld is. Vooralsnog lijkt Google Domains daarom slechts een extra hulpmiddel te zijn die gaat helpen een website beter te profileren.

Wat de impact gaat zijn op de zoekresultaten is vooralsnog onbekend. De TLD’s zijn tenslotte nog niet in gebruik en er zijn dus nog geen cases.

Het registreren van deze nieuwe domeinnamen

Momenteel is het alleen voor Amerikanen mogelijk om domeinen met de nieuwe extensies te reserveren. Google geeft zelf aan dat ze de dienst spoedig ook in andere landen gaat uitrollen. Ben je Amerikaan? Dan kun je de nieuwe extensies nu al reserveren. Let op: je moet wel een persoonlijke uitnodiging krijgen om de bèta te kunnen gebruiken. Meer informatie over Google Domains lees je direct bij de bron.

Technische problemen in Bèta

Daarnaast heb je kans dat niet alles nog vlekkeloos loopt, er is namelijk een aantal technische issues waar nog druk aan gewerkt wordt:

  • Webapplicaties herkennen de links met deze extensies niet als domeinnaam, waardoor deze niet automatisch worden omgezet naar een klikbare link.
  • De gebruikte tekenset is niet ASCII (zoals dat normaal gesproken het geval is); dit komt doordat er bijvoorbeeld ook Japanse extensies vrijkomen. Die tekens komen niet voor in de gebruikelijke ASCII-tekenset. De unicode-domeinnamen (de tekenset die momenteel gebruikt wordt) dienen dus eerst omgezet te worden naar ASCII. Hier gaat het zo nu en dan nog fout, waardoor bijvoorbeeld de browser niet de domeinnaam toont, maar een vreemde code (de punycode-versie van de URL).

Verwarrend? Dat vindt Google ook en men is nog bezig met het zoeken naar een geschikte oplossing. De domeinnamen kunnen dus geregistreerd worden, maar dienen momenteel alleen nog testdoeleinden.

Meer domeinnamen is meer geld! …voor Google

Dat doen ze natuurlijk mooi bij Google, maar is het niet zo dat ze hiermee weer een nieuwe tool hebben om extra inkomsten te genereren? Tenslotte gaan ze gewoon domeinnamen verkopen. Elk (groot) merk voelt zich min of meer verplicht alle mogelijkheden af te dekken, om ervoor te zorgen dat de concurrent er niet mee aan de haal gaat.

De mogelijkheden zijn voor bepaalde merken bijna onuitputtelijk, denk bijvoorbeeld aan een merknaam als ‘Sony’: sony.camera, sony.computers, sony.company, .sony.care, etc.

Sneller en eenvoudiger websites creëren

De kans is groot dat Google zich met deze domeinnamen meer gaat richten op de (kleinere) MKB’ers en ZZP’ers. Een goede samenwerking met diensten zoals Shopify en Squarespace lijkt dan ook voor de hand te liggen. Dat zorgt er weer voor dat vooral de kleine gebruikers eenvoudig en snel sites kunnen ontwikkelen. Die bieden direct weer kansen voor Google, doordat daar AdSense en/of AdWords op kan draaien.

Registreren?

Uiteraard wordt iedereen zenuwachtig en wil iedereen het liefst direct zijn/haar merknaam in combinatie met de meest relevante extensie registreren onder het motto ‘…dan kan de concurrent er in ieder geval niets mee doen.’ Dat is natuurlijk waar en dat is precies wat Google graag wil. Of het verder veel zin heeft? Ik denk het nog niet.

Bekijk de presentatie van Google Domains



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment