Grote retailers lanceren samen app PLUX

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 01 sep 2014 in nieuws

Paradigit is de launching partner voor de nieuwe mobiele app PLUX. Consumenten kunnen er in kopen, aanbiedingen krijgen, hun klantenkaarten in opslaan en folders lezen. “Dit is een platform waarmee de Nederlandse retail direct contact met de consument heeft”, zegt Arjen de Koning van het computerbedrijf.

Vandaag verschijnt de nieuwe versie van PLUX in Apples App Store. Als het aan bedenker De Koning ligt, krijgt de Nederlandse retail daarmee een heel nieuw aangezicht. Paradigit is logischerwijs de eerste aanbieder, maar binnen enkele weken volgen ook boekhandels Libris en Bladzijde en fietsenwinkelketen Bike Totaal.

De app laat gebruikers naar producten zoeken en deze reserveren in de winkel. Daarnaast biedt hij promoties. Dat zijn onderlinge promoties. Klanten van Paradigit krijgen bijvoorbeeld boekaanbiedingen van Libris, die ze kunnen afhalen bij een van diens tweehonderd winkels. “Je hoort wel dat internet voor lege winkelstraten zorgt. Ik wil ze vol maken met deze internettoepassing.”

iOS-gebruikers vinden er ook gedetailleerde productinformatie, zoals videomateriaal, maar ook verwijzingen naar locatie en openingstijden. Het is nog niet duidelijk wanneer de Android-app verschijnt.

Naast de nu vier bekende namen van deelnemende bedrijven is De Koning met nog twintig ondernemingen in vrij vergevorderd stadium. “Deze founders krijgen op de hoofdgroepen in de app exclusiviteit. Alleen dan kunnen zij hun klanten iets van meerwaarde aanbieden. Van alle branches willen we de marktleider uitnodigen en anders de nummer twee.” Alleen voor horeca en fashion valt dat niet te doen en is de app direct open voor alle belangstellende bedrijven.

Wanneer de hoofdgroepen allemaal zijn gevuld, zijn de deelnemende bedrijven samen goed voor zo’n vijfhonderdduizend klantcontacten per dag. In de winkels worden die klanten actiematig gewezen op het bestaan van PLUX. Daarnaast beloven de deelnemers dat ze iedere maand speciale acties in hun folders zullen opnemen voor PLUX-gebruikers.

De nieuwe app moet een digitaal verlengstuk van fysieke winkels worden. En een middel om de consument weer de straat op te krijgen. Je kunt winkels en producten zoeken maar ook items scannen. “In Mijn PLUX sla je persoonlijke gegevens op. De klant bepaalt zelf welke informatie hij daar in zet en, zodoende, welke informatie naar hem toekomt.”

Voor De Koning en collega’s is dit behalve een extra verkoopkanaal ook een statement naar online mediabedrijven. Retailers betalen al veel, en steeds meer, aan tussenpartijen als Google, affiliates en productvergelijkers. Met PLUX hebben ze een directe, ‘gratis’ lijn met de eindgebruiker. “Die besparing kun je weer teruggeven aan de consument.”

De grootste flessenhals in het project zit in de IT-systemen van deelnemende bedrijven. Die zijn niet allemaal geavanceerd genoeg om vandaag dag één bijvoorbeeld real time voorraadinformatie van alle filialen weer te geven. Of hebben geen digitale interactieve versie van hun folder, of kunnen kassabonnen na een aankoop naar de klant mailen en tegelijkertijd in PLUX opslaan.

“We willen deelnemers hiermee warme relaties laten opbouwen met hun klanten. Een winkel bezoeken is deels een anonieme aangelegenheid. We willen de klant beter leren kennen en hem relevanter gaan bedienen. Dan moet je ook op zijn telefoon zitten.”

Foto: Sjoerd Lammers (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment