Ook Groupon Nederland profileert zich met brede dealsite

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 25 Aug 2014 in nieuws

Groupon Nederland lanceert vandaag een compleet vernieuwde website, evenals updates van de apps voor iPhone, Android en iPad. Het markeert de start van een nieuwe koers, die in de VS al eerder was ingezet. De koopjes blijven, maar daar komen een hoop deals bij.

Wie vanaf vandaag de Nederlandse site van Groupon bezoekt, krijgt geen dagkoopjes meer te zien, maar een site waar kan worden gezocht naar uiteenlopende producten en diensten op lokaal niveau. De nadruk zal nu nog liggen op het soort diensten dat Groupon al eerder aanbood, zoals restaurants of vakantiereizen, maar in principe kan alles via Groupon worden aangeboden. “We streven naar lokale partners,’ zegt COO Ruud Giebels (foto boven) van Groupon Nederland. “Maar het is ook mogelijk om in 200.000 wereldwijde Groupon-deals te zoeken.”

Bij deze verkopen worden nog steeds lage prijzen gehanteerd, net als bij de koopjes. Giebels: ‘Je ziet per categorie een geselecteerd aantal deals direct op de homepage. Als jij bijvoorbeeld specifiek zoekt naar een restaurant in Amsterdam, kun je via de zoekbalk onze volledige voorraad aan relevante aanbiedingen vinden, met de gebruikelijke Groupon-korting.”

Het zal wel even wennen zijn voor de 3 miljoen Nederlandse gebruikers, erkent Giebels. “Die 3 miljoen zijn een goede basis voor de nieuwe activiteiten. We hoeven ons niet te introduceren aan een heel nieuw publiek. Wel proberen we nieuwe partners aan te trekken.” Daarvoor zal het huidige verkoopteam worden ingezet. Giebels wil niet kwijt hoeveel verkopers Groupon Nederland in dienst heeft. Enkele jaren terug ging het om enkele tientallen.

De nieuwe online gebruikerservaring wordt ook doorgevoerd in de Groupon-app voor iPhone, Android en iPad. De apps zijn inmiddels door bijna 92 miljoen mensen uit 43 landen gedownload. Nieuw is onder meer de dichtbij-tab, die laat zien welke Groupon-deals op dat moment bij in de buurt worden aangeboden.

Aan het Groupon Travel-aanbod is ook onder meer de Marktselectie toegevoegd. Dat zijn geselecteerde reisdeals van Expedia die Groupon aanbiedt via het Expedia Affiliate Network (EAN). Bij aankoop van een Marktselectie-deal krijgen klanten 5 procent van het aankoopbedrag in Groupon-credits terug om te gebruiken bij een volgende aankoop.

Het moederbedrijf noteerde in het tweede kwartaal een fors verlies van 22,9 miljoen dollar op een omzet van 751,6 miljoen dollar. De omzet ging vergeleken met vorig jaar 24 procent omhoog, maar de transitie van dagjesaanbiedingen naar e-commerce gaat gepaard met forse investeringen.

De suggestie dat de deals minder goed lopen, en Groupon wel nieuwe markten moet aanboren, wijst Giebels van de hand: “De plannen voor deze uitbreiding bestonden al heel lang en de veranderingen worden nu gefaseerd in 48 markten uitgerold. We een focus op innovatie en dat we anticiperen op de behoeften van de markt, zowel zakelijk als consumenten.”

Homepage



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment