ABN: Musea moeten digitaal

Geen reacties
Tags: ,
Posted 22 Aug 2014 in nieuws

Bezuinigingen en een veranderend speelveld dwingen musea hun bedrijfsmodellen aan te scherpen. Door het digitale kanaal op een slimme en effectieve manier in te zetten, kunnen zij bezoekersaantallen en hiermee eigen inkomsten vergroten. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Een digitale agenda voor meer bezoekers en eigen inkomsten’.

In 2012 ging ruim 850 miljoen euro om in de Nederlandse musea. Hiervan kwam 325 miljoen op het conto van musea en was ruim 500 miljoen afkomstig van subsidies. Deze subsidies zijn echter niet langer vanzelfsprekend.

Daarentegen is er wel sprake van een stijging van het aantal museumbezoeken. In 2013 trokken zij ruim 9,7 miljoen bezoekers. Dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar eerder en dat komt overeen met een stijging van 21 procent.

Desondanks zijn de extra inkomsten uit toenemende bezoekersaantallen niet voldoende om de teruglopende subsidies te compenseren. Musea zijn daarom genoodzaakt om hun bedrijfsmodellen te herzien. ABN AMRO verwacht (pdf) daar tegenover wel een groei van giften aan musea – in de vorm van schenkingen, erfenissen en legaten – van gemiddeld 4 á 5 procent per jaar. Bij de museale fondsenwerving moet daarom volgens ABN AMRO meer aandacht besteed worden aan de fiscale voordelen van schenken aan musea.

Naar het voorbeeld van de reisbranche kunnen musea met een uitgekiende digitale strategie het ‘inchecken’ van bezoekers eenvoudiger maken. Dit biedt de mogelijkheid bezoekersaantallen gelijkmatiger te verdelen, wat zorgt voor minder wachtrijen op piekmomenten en meer bezoekers tijdens daluren. Ook maakt digitalisering volgens ABN AMRO gepersonaliseerd museumbezoek mogelijk. Als bezoekers gestimuleerd worden bijzondere, extra content en beeldmateriaal te bekijken en via sociale media te delen, kan dit het bereik van musea sterk vergroten en op termijn de omzet ten goede komen.

Het digitale domein biedt veel kansen om meer bezoekers en eigen inkomsten te genereren. Zo kun je volgens ABN met augmented reality het beeld van de werkelijkheid verrijken met virtuele kennis en data. En met de virtual reality-bril kun je straks in theorie vanuit huis op één dag het Rijkmuseum in Amsterdam, het Louvre in Parijs en het Guggenheim in New York bezoeken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment