Barnes & Noble sluit aan op bezorgdienst Google

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 08 Aug 2014 in nieuws

Op de dag van bestelling gaat boekwinkel Barnes & Noble in Amerika ook bezorgen. Hiertoe sluit het met Google een samenwerking in een aantal van de grootste steden. Google Shopping Express rolt naar verwachting spoedig nationaal uit.

‘Wat Amazon kan, kunnen wij ook’, moet de leiding van Barnes & Noble hebben gedacht. Maar zelfstandig kan de boekenketen dat niet. Hoewel het al jaren defensief-agressief investeert om niet achter te raken bij Amazon groeit het niet zo hard als de grote concurrent. Daarom wordt de hulp van Google nu ingeroepen.

Google bouwt momenteel een distributie-apparaat dat in staat is om online bestellingen bij lokale winkels binnen een paar uur thuis te bezorgen. Aangesloten winkeliers, zelfstandig of onderdeel van een keten, moeten hiervoor wel hun aanbod op Google Shopping zetten. Dat begint qua breedte van het assortiment een soort Amazon.com te worden.

Barnes & Noble sluit nu in Manhattan, Los Angeles en San Francisco aan op dat Google distributienetwerk. Zodra Google een order ontvangt, gaat die voor fulfillment naar B&N. Die zet de bestelling in Googleverpakking klaar voor de koerier, die een busje rijdt met het beeldmerk van de zoekmachine.

Winkeliers kunnen hun hele online assortiment inladen bij Google Shopping. Ze betalen enkel als een consument naar hun site klikt. En, bij Shopping Express, als een koerier de boodschappen bezorgt. De consument betaalt momenteel niets omdat de bezorgdienst nog in de experimentele fase zit. Zodra hij een definitief grootschalig product wordt, komt er een bezorgabonnement dat tot zo’n 75 dollar per jaar kan kosten. Dan hoeft de consument niet meer te betalen voor iedere bezorging.

Ter vergelijking: Amazon offert vijf procent van zijn omzet op om goedkoop en zelfs gratis bestellingen af te leveren.

Naar verluidt investeert Google momenteel honderden miljoenen dollars in het optuigen van een landelijk distributie-apparaat met Shopping Express. De AdWords-inkomsten uit productenzoeker Shopping moeten die investering uiteindelijk terugverdienen.

Foto: Lauren Manning (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment