Apple kampt met vertragingen

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 04 Aug 2014 in nieuws

2014 beloofde het jaar te worden waarin Apple een volledig nieuwe productgroepen zou lanceren, zo liet zelfs CEO Tim Cook eerder dit jaar doorschemeren. Maar het heeft er alle schijn van dat er nog langer op moet worden gewacht. Volgens de laatste geruchten gaat de slimme horloge iWatch pas eind november in productie, kampt de grotere iPhone met productieproblemen en is de televisie settopbox doorgeschoven naar 2015.

Er moet lang worden gewacht op de volgende revolutionaire producten van Apple, althans volgens de geruchtenmolen die al weken op volle toeren draait. Niet al deze berichten hoeven uiteraard juist te zijn, maar sommige hebben wel degelijk een solide basis: leveranciers van onderdelen in Taiwan. En die melden de laatste weken allerlei problemen met producten die al zeer binnenkort zouden moeten verschijnen.

Het geduld van Apple-adepten wordt de laatste jaren zwaar op de proef gesteld. Sinds de iPad heeft Apple geen nieuw product op de markt gebracht. Apple is het bedrijf geworden van de jaarlijkse cyclus van nieuwe iPads en iPhones die tegenwoordig standaard samenvallen met de introductie van de volgende iOS-versie. Ook de iMacs en MacBooks zijn al jaren niet meer wezenlijk veranderd. Zelfs CEO Tim Cook zou al eens door het bestuur onder druk gezet om het innovatieproces te versnellen.

2014 had het daar moeten worden dat dit patroon zou worden doorbroken. Naast een veel grotere iPhone stonden de iWatch en een opvolger van Apple TV op het menu.

Het bedrijf had de eerstvolgende generatie iPhones willen voorzien van een scherm van krasvrij saffierglas. Apple heeft zelf een fabriek gebouwd voor de productie van saffierglas. Maar het lijkt erop dat het tegen allerlei problemen aanloopt, zoals matige transparantie en slechte kleurweergave aan de randen van het scherm. Sommige berichten suggereren dat Apple inmiddels heeft afgezien van het gebruik van saffier.

Hetzelfde saffierglas zou ook voor problemen zorgen bij de productie van de iWatch en ook hier dreigt uitstel. Apple is al niet de eerste met een slimme horloge, en wordt links en rechts ingehaald, nu ook al door Hewlett Pachard, dat mode-ontwerper Michael Bastian heeft ingehuurd.

Algemeen wordt verwacht dat Apple toch zal besluiten om een groot aantal producten al in september aan te kondigen. Zo zou de iPhone 6 14 oktober worden gelanceerd. Vermoedelijk zal dan alleen de 4,7 inch versie verkrijgbaar zijn en niet de grotere 5,5 inch variant.

Het grootste probleemgeval schijnt de volgende generatie Apple TV te zijn. Toen wijlen Steve Jobs kort voor zijn dood tegenover zijn biograaf liet weten dat Apple ‘het probleem van televisie had opgelost’ (zonder daarop verder in te gaan), leek het er heel even op dat Apple snel met een eigen televisie zou komen. Geruime tijd gingen er geruchten over testen met verschillende breedbeeldschermen, maar de laatste tijd is er alleen nog sprake van een opzetkastje. Mogelijk heeft Apple besloten om, gezien de lage marges, geen eigen tv-schermen in de markt te zetten.

Het kastje komt er dit jaar echter ook niet. Apple heeft naar verluidt moeite om de volgende generatie Apple TV aan grote Amerikaanse kabelaars te slijten. Die samenwerking is cruciaal omdat Apple moeilijk op eigen krachten een compleet programmapakket kan samenstellen. Het zou dan moeten concurreren met de kabelbedrijven en als gevolg daarvan zeer hoge doorgiftetarieven moeten betalen.

Naar verluidt wil Apple namelijk streaming content en livetelevisie in een gebruikersomgeving aanbieden, maar dan zouden de kabelaars hun eigen decoders aan de kant moeten zetten.

Het is nog altijd niet duidelijk of dit product de opvolger wordt van het huidige Apple TV, waarop ook steeds meer content wordt aangeboden. Het feit dat Apple TV nog altijd een gesloten ontwikkelomgeving heeft, duidt er op dat Apple een nieuwe generatie Apple TV wil introduceren.

Het is overigens de vraag of Apples recente samenwerking met IBM voor zakelijke software en de ambities op het gebied van de (professionele) gezondheidszorg niet voor een veel grotere revolutie zullen zorgen. Het is lang geleden dat Apple zich richtte op de professionele markt (aanvankelijk met desktop publishing en later de grafische industrie), terwijl hier gouden kansen liggen. Maar wel kansen die minder tot de verbeelding spreken dat de blingbling van de nieuwste smartphone.

 

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment