Google op tournee om ‘vergeetrecht’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 04 Aug 2014 in nieuws

Google gaat tot begin november op tournee door Europa om meningen te peilen van de consument over diens ‘recht om te worden vergeten’ in de zoekresultaten. In Nederland werden inmiddels 21.000 URL’s vergeten.

Dat recht, sinds kort bekrachtigd door een Europese rechter, vormt een conflict met het recht op informatie. Aan de ene kant willen zoekmachines zoveel mogelijk informatie ontsluiten, aan de andere kant mag niet alles over iedereen in het publieke domein komen. Waar ligt die grens, is de kernvraag die aan het publiek wordt voorgelegd.

Van begin september tot begin november doet Google zeven grote Europese steden aan. Daar zitten geen Nederlandse tussen. Nederlanders die graag hun zegje willen doen, moet reizen naar Brussel of Londen of Berlijn als dichtstbijzijnde consultatiesteden.

Nadat het grote publiek zijn inbreng heeft gegeven, gaat een raad van wijze mannen en vrouwen aan de slag. Ook zijn gaan zich een mening vormen over de grens tussen het recht om te weten en het recht om te vergeten.

Die Raad van Advies bestaat uit een aantal geleerde Europeanen. Onder hen Peggy Valcke, die ook gastprofessor aan de KUB in Tilburg is. Naast haar zitten onder meer Eric Schmidt en David Drummond maar ook de voormalig voorzitter van het Spaanse equivalent van het College Bescherming Persoonsgegevens, Jose-Luis Piñar, die ook vice-voorzitter van de WP29 was.

Het geheel van deze inzichten moet culmineren in de visie van Google op de interpretatie van de rechterlijke uitspraak.

De gezamenlijke Europese privacywaakhonden, verenigd in WP29, zijn op hun beurt ook bezig om zich een interpretatie aan te meten van de privacyregels in deze zaak. Om die reden vroeg het onlangs een Google, Microsoft en Yahoo te vertellen hoe ze in de praktijk omgaan met verwijderverzoek van personen uit hun zoekindex. Google publiceerde zijn antwoorden eind vorige week in deze PDF.

Google ontving tot 18 juli 91.000 verzoeken om in totaal 328.000 URL’s uit zijn zoekindex onzichtbaar te maken. Daarvan zijn er 5.500 Nederlandse verzoeken en 21.000 URL’s. Van alle verzoeken is tot nu toe 53 procent van de URL’s onvindbaar gemaakt in de index. Wie overigens via Google.com zoekt, vijf procent van de mensen in Europa, ziet die zoekresultaten gewoon nog wel. De ‘verdwijntruc’ is alleen actief in de EU-landen.

Een van de grootste problemen tot nu toe bij het schoonwassen van de index: “We moeten vertrouwen op de informatie die we van de vragende partij krijgen. Daarbij hebben we geen zekerheid over de correctheid en context van zijn beweringen.”

Foto: Shawn Rossi (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment