POS: meer dan een centenbak

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 04 Aug 2014 in nieuws

Slimme kassasystemen zijn allang niet meer een veredelde centenbak, of een credit card-lezer. Ze kunnen ook worden gebruikt voor loyaliteitsprogramma’s. De nieuwste point-of-sale (POS) oplossingen zijn eigenlijk een soort klantrelatiesystemen.

Retailers willen hun klanten beter leren kennen. Binnen vijf jaar wil 75 procent van de respondenten van een onderzoek van Boston Retail Partners klanten kunnen identificeren als zij de winkel binnenlopen. 81 procent heeft nu al een CRM-systeem of loyaliteitsprogramma. 22 procent maakt zelfs al gebruik van real time analytics.

De nieuwste generatie kassa’s sluit hierop eigenlijk al aan. Een groot voordeel van deze POS-systemen is dat je geen klantgegevens meer hoeft in te voeren, verkooprapporten hoeft op te maken of klantenbestanden hoeft te schonen. Sterker nog: dergelijke systemen zijn vaak heel goed te koppelen aan bestaande diensten en software als die van Salesforce, SugarCRM en Magento.

Het invoeren van klantnamen, adresgegevens, rekeningnummers en e-mail adressen gebeurt eigenlijk al grotendeels automatisch met het uitlezen van de klanten- of betaalkaart, en zitten de gegevens eenmaal in het systeem dan kunnen ze makkelijk naar volwaardige CRM oplossingen worden geëxporteerd.

Daarnaast is het relatief eenvoudig om met deze systemen het koopgedrag te volgen en voorkeuren in kaart te brengen of om loyale klanten aan te wijzen. Verschillende bedrijven zoals Shopify leveren al complete cloudoplossingen op dit gebied. Ook de mobiele POS is sterk in opkomst en populair bij kleding en schoenenwinkels.

Gespecialiseerde POS systemen zijn er ook al, bijvoorbeeld die van Groupon onder de naam Gnome. Gnome verwerkt voor Groupon-partners kortingsbonnen, maar koppelt de kassa ook aan CRM en boekhoudsoftware. Het Californische Posiq levert zelfs complete Big Data-diensten voor restaurants. Wie zijn je loyale gasten, wat geven ze uit? De slimme kassa houdt ook bij welke punten de klant heeft vergaard. Die kan hij makkelijk verzilveren door een sms bericht te sturen.

De koppeling tussen POS en CRM is iets wat 64 procent van de respondenten van een onderzoek van Aberdeen Research als wenselijk aangeven. Tegelijk waarschuwen experts voor het gevaar van datalekken. Het aantal aanvallen op (internet) POS systemen is de laatste jaren gestegen, volgens een onderzoek van Trustwave. Vaak worden met behulp van speciale POS malware credit card-gegevens en telefoonnummers onderschept. Wie een CRM systeem wil koppelen aan zijn kassa, moet de beveiligingsrisico’s eerst goed in kaart brengen.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment