Nespresso: switch van PostNL naar DHL Parcel

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 01 aug 2014 in nieuws

Dat was een verrassing deze week: Nespresso is voor de standaardleveringen volledig overgestapt van PostNL naar DHL Parcel. Webshops veranderen wel vaker van vervoerder, dus niks nieuws onder de zon. Of toch wel ? Nespresso is, net als bijvoorbeeld Coolblue, BCC en de Bijenkorf, een voorloper op het gebied van klantgerichte afleveropties. Op het gebied van logistieke service heeft deze koffieleverancier de lat echt hoog gelegd in de afgelopen jaren. De espresso-marktleider breekt met de pakketdistributie-marktleider. Wat is er aan de hand ?

Nespresso: voorvechter voor het bieden van afleveropties
Het kunnen kiezen uit afleveropties wordt voor de online koper steeds belangrijker. De online koper wil:

  • Verschillende afleveradressen aan kunnen maken en op kunnen slaan in een adresboek
  • Af kunnen halen bij een afhaalpunt van de webshop of een landelijk afhaalpunt
  • Een afleverdag kunnen kiezen
  • Een afleverdag en een aflevertijdvak kunnen kiezen, zowel overdag als ’s avonds

Op al deze terreinen was Nespresso in de afgelopen jaren actief en een voorloper. Het was de eerste webshop in Nederland, die de afhaalpunten van Kiala en van Pakje Gemak (PostNL) in één googlemaps-kaartje bij elkaar zette: Geen ingewikkeld keuzeproces voor de klant, alle afhaalpunten in één overzicht bij elkaar. Daarnaast startte Nespresso als eerste met dag/tijdvaklevering (met tijdvakken van 2 uur), met zaterdag- en zondaglevering en met same-day delivery. Deze actieve klantgerichte opstelling op logistiek gebied zal er zeker toe hebben bijgedragen, dat Nespresso als eerste webshop de award “Logistieke Webshop van het Jaar” ontving.

Belangrijk verschil tussen PostNL en DHL Parcel: tijdvak-avondlevering
PostNL is in Nederland nog steeds veruit de grootste pakketdistributeur, met levering van maandag t/m zaterdag. Daar komt vanaf 30 augustus de zondagmiddaglevering bij. Eerst voor Coolblue, daarna BAS Group, daarna voor meerdere klanten. Super. DHL Parcel, het vroegere Selektvracht, distribueert pakketten van dinsdag t/m zaterdag en levert ook op de dinsdag-, woensdag- en donderdagavond tussen 18-21 uur. Voor veel online kopers een heel interessant aflevermoment. In de checkout van Nespresso kun je bij standaardlevering (geen extra afleverkosten) kiezen uit de volgende opties:

nando


Uit eigen onderzoek heb ik geconstateerd, dat de trefkans bij avondlevering 100% is. Geweldig voor de klant, de vervoerder en de webshop. Zie mijn artikel “Hoe krijgen we de last mile op de rails ?” Die service levert PostNL op dit moment nog niet en dat zal één van de redenen zijn geweest, dat Nespresso voor de standaardlevering m.i.v. 31 juli volledig geswitched is van PostNL naar DHL Parcel

Logistieke service wordt echt een onderscheidende factor
Deze switch van Nespresso naar DHL Parcel is er dus niet zo maar één. Een webshop zoekt naar een logistieke dienstverlener, die optimaal aansluit bij de logistieke wensen van haar klanten. Zo zullen andere webshops mogelijk binnenkort switchen van DHL Parcel naar PostNL, omdat ze hun klanten de zondagmiddaglevering willen bieden. We zien ook dat logistieke dienstverleners in toenemende mate hun servicelevels uitbreiden om maar niet achter te blijven bij de dienstverlening van de concullega. We zien dat bijvoorbeeld in cut-offtijden, in het bieden van een afhaalpuntennetwerk (bijv. DPD Parcelshops) en in het bieden van 2-mans belevering (naast PostNL extra@home nu ook Dynalogic met “2XLinHome”)

Voor de online koper is deze concurrentie alleen maar goed: de gewenste servicelevels worden steeds meer geboden en de constante beoordelingen van de logistieke dienstverleners zorgen voor een hoge kwaliteit van de uitvoering. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Een groot compliment voor de pakketdistributeurs die we in Nederland kennen en die in een razendsnel tempo hun bedrijfsvoering aanpassen aan de uitzonderlijke groei in pakketdistributie. Een groei, die naar verwachting nog jaren doorgaat.

Natuurlijk zal de hoofddirectie van PostNL niet blij zijn met de Nespresso-switch. Pakketdistributie: Never a dull moment ! 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment