Google My Business: zet je bedrijf beter op de kaart

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 01 aug 2014 in nieuws

Onlangs lanceerde Google een nieuwe dienst onder de naam My Business. Met als doel het voor bedrijven gemakkelijker te maken om hun bedrijfsinformatie te beheren op Google Maps, Google Search en Google+. Sinds kort kan de informatie uit Google My Business ook gelinkt worden aan AdWords en ingezet worden voor locatie-extensies op accountniveau. In dit artikel zal worden toegelicht hoe deze koppeling gemaakt kan worden en wat de voordelen zijn.

01 Voordelen My Business

Wat is een locatie-extensie?
Locatie-extensies werden geïntroduceerd in 2009 voor AdWords, maar momenteel is Google bezig met de grootste update sinds lange tijd voor deze extensie. Een locatie-extensie voegt een bedrijfsadres, zakelijk telefoonnummer en een kaartmarkering toe bij een AdWords advertentie, zoals hieronder te zien is:

02 Locatie-extensie AdWords

Dit stimuleert mensen om een bedrijf te bezoeken en zorgt daarnaast voor een doorklikpercentage (CTR) dat gemiddeld 10 procent hoger ligt.

Wat is er met de komst van My Business veranderd aan de AdWords locatie-extensies?
De grootste verandering die Google heeft doorgevoerd aan locatie-extensies in AdWords is het koppelen aan My Business en het feit dat deze koppeling voortaan op accountniveau in plaats van campagneniveau wordt gemaakt.

In het verleden konden locatie-extensies toegevoegd worden door deze handmatig in te voeren of door op campagneniveau een koppeling te maken met Google Places/Google Local. Google heeft echter aangekondigd dat deze mogelijkheden de komende maanden uitgefaseerd gaan worden.

Door het uitfaseren van deze mogelijkheden en voornamelijk het vervallen van de mogelijkheid om handmatig adressen toe te voegen, wordt het voor bedrijven nog belangrijker om hun vermeldingen in Google My Business te verifiëren en te optimaliseren.

Bedrijven zijn beter vindbaar in Google
Een geverifieerde en geoptimaliseerde lokale My Places vermelding verschijnt namelijk ook groot in de zoekresultaten als wordt gezocht op de bedrijfsnaam, zoals hieronder te zien is.

03 SERP My BusinessHet loont dus om als bedrijf te investeren in goed geoptimaliseerde en geverifieerde My Business vermeldingen. Deze worden namelijk niet alleen gebruikt worden voor de locatie-extensie in AdWords, maar worden ook getoond in de zoekresultaten van Google en Google Maps. Verder kunnen ze gekoppeld worden aan een YouTube-kanaal en zijn het tevens volwaardige Google+ bedrijfspagina’s.

Aangezien steeds meer mensen zoeken via mobiele apparaten is het ook aantrekkelijk om goed geoptimaliseerde en geverifieerde My Business vermeldingen te hebben. Locatie-extensies op mobiele apparaten bevatten namelijk een link naar een routebeschrijving en geoptimaliseerde en geverifieerde vermeldingen zijn tevens goed vindbaar en zichtbaar via Google Maps. Onderzoek heeft uitgewezen dat 50 procent van de mensen die informatie over een winkel gezocht hebben via hun smartphone binnen één dag een bezoek brengt aan die winkel.

Hoe koppel je My Business aan AdWords?
Het koppelen van deze twee zaken is relatief eenvoudig. In het AdWords account is bij Locatie-extensies onder het tabblad Advertentie-extensies de optie Bijgewerkt/Niet bijgewerkt te vinden. Onder ‘Niet bijgewerkt’ vallen de opties die over enkele maanden uitgefaseerd worden en ‘Bijgewerkt’ is de nieuwe koppeling met My Business op accountniveau.

04 Locatie-extensies instellen 1

Vervolgens kan gekozen worden voor de optie + EXTENSIE om een koppeling te maken tussen AdWords en het My Business account.

05 Locatie-extensies instellen 2

Bij het pop-up scherm dat vervolgens verschijnt zijn een aantal belangrijke opties waar te nemen, waar wellicht in eerste instantie overheen worden gekeken. Dat zijn namelijk:

Ander account gebruiken
Deze optie dient geselecteerd te worden indien het AdWords account en My Business account niet dezelfde login hebben.

Een filter instellen om de locaties te beperken
Indien niet alle locaties uit een My Business account gebruikt hoeven te worden in het te koppelen AdWords account dan is het mogelijk om door middel van een filter te bepalen welke locaties worden gebruikt.

06 Locatie-extensies instellen 3

 

Doordat Google het steeds gemakkelijker maakt om locaties te beheren en zichtbaar te maken binnen de verschillende diensten van Google wordt het steeds aantrekkelijker voor bedrijven om deze informatie te optimaliseren. Het loont dus zeker de moeite om wat meer aandacht te besteden aan Google My Business en de koppelingen die mogelijk zijn met AdWords, YouTube, Maps en de zoekresultaten op Google.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment