Wehkamp schrapt 10.000 producten van Beslist.nl

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 01 aug 2014 in nieuws

Wehkamp heeft zijn productaanbod op Beslist.nl met eenderde teruggebracht. De winkel verzet zich tegen het nieuwe betaalmodel van van de vergelijker.

Sinds enkele weken hanteert Beslist.nl een vergoedingsmodel waarbij webwinkels niet betalen voor de kliks naar hun site maar voor de gerealiseerde verkopen. Op het eerste gezicht is dat een eerlijke constructie, maar Nederlands grootste webwinkels spreken er openlijk hun afkeur over uit.

Marketingbaas Alexander van Slooten van Wehkamp: “De pijn zit ‘m in twee punten. Ten eerste verplichten ze ons een conversiepixel op onze site te zetten die ál onze transacties en alle inzichten aan hen geven.” Dat zijn de transacties die via Beslist.nl tot stand komen, maar ook via alle andere verkeersbronnen. Een soort private Google Analytics, maar dan mét ingebakken combinatie van AdWords. Immers, shops kunnen bij de vergelijker hun zichtbaarheid tegen betaling vergroten.

“Het tweede punt is dat we worden verplicht af te rekenen op de bruto verkopen. Dat is voor ons niets interessant, want er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met retouren.” En zijn voor Fashion, een belangrijke tak van sport voor Wehkamp, erg hoog.

“Vergelijkers zijn goed voor minder dan tien procent van onze omzet. Kleinere shops kunnen misschien niet zonder hun verkeer. Wij wel.”

De gewraakte conversiepixel komt er bij Wehkamp niet in. Fonq en Coolblue geven dezelfde reactie aan Emerce. Jeremiah Albinus van Fonq: “Die pixel komt er niet. Dit is een machtsgreep. Ze willen van iedere aangesloten winkel in Nederland de diepste details zien. Denk aan: alle verkopen, productnummers van de verkopen, de productwaarde en het orderbedrag.”

Fonq is niet van plan actief te snijden in zijn aanbod richting Beslist.nl, maar deed dat in eerdere instanties al wel. “Bij enorme onverklaarbare stijgingen in het verkeer hebben we wel gericht gesneden in ons aanbod.”

Los van de principiële barrières verzetten de grootste shops zich ook tegen de hoogte van de basiscommissie. Die zouden zeker voor zaken als hardware in Elektronica te hoog zijn.

Het is niet voor het eerst dat Beslist.nl zich de toorn van zijn grootste klanten over zich afroept. Bij het vorige verdienmodel (cpc-gebaseerd) plaatste het niet enkel cookies om te meten naar welke shop een consument wegklikte. Cookies werden ook gezet voor de pop-up pagina’s met daarop het gezochte product. Ook daarvoor moest de shop al betalen, zonder dat hij ook maar één extra klant over de drempel zag komen.

Ook zou het zo zijn dat webwinkels kunnen bepalen hoe hoog ze in de overzichtspagina worden getoond. Deze en hiervoor beschreven technieken zijn niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de consument en de aangesloten winkels in de vergelijker.

Het is ook nog maar de vraag of Beslist.nl een productvergelijker wil zijn. Directeur Kees Verpalen is er duidelijk over. Zijn bedrijf moet een zogeheten advanced reseller worden. Verpalen zegt ook op dit moment geen reseller te willen worden. De fundamenten liggen er echter al wel grotendeels.

Het nieuwe betaalmodel, dat op aangebrachte omzet is gebaseerd, wordt inmiddels doorgevoerd bij de kleinere webwinkels. De strategie nu is eerst de kleine shops te overtuigen en daarna de grote.

In een vraaggesprek met Webwinkel Weblog lijkt de directeur Verpalen al wat terug te krabbelen. De eis aan Nederlands grootsten om de conversiepixel is plaatsen lijkt minder hard te worden dan eerder gesuggereerd. De keerzijde is dat er een risico op een tweesporenbeleid ontstaat waarbij kleine shops meer data delen dan grote.

Foto: Willi Heidelbach (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment