Brandstof voor social media marketing met Content Curation

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 30 jul 2014 in nieuws

Social media hebben meer nut dan alleen als zendkanaal. Hoewel directe sales zeker niet wordt gewaardeerd, is social media wél perfect om een gesprek te beginnen met jouw toekomstige klanten. Dit doe je meestal op basis van gedeelde content, de ‘conversation starters’. Wanneer dit alleen jouw eigen content is, valt dit op en kom je alsnog ‘verkoperig’ over. Biedt daarom ook kwaliteitscontent aan van anderen via curation. Een uitgebreide uitleg.

Content Curation: het vinden, categoriseren, duiden en delen van content van anderen en jezelf voor ‘thought leadership‘ en het informeren van jouw publiek in het algemeen.

Wanneer je helemaal geen content curation gebruikt voor jouw social media aanwezigheid dan loop je het risico dat de uitingen té veel op jouw merk zijn gericht. Het alleen over jezelf hebben is dan ook een grote no-no binnen marketing of zelfs het leven. Het is zelfs tegengesteld aan de etiquette van social media. Hier staat authentieke interactie en uitwisseling van kennis en ideeën voorop. Dus verkoop niet alleen in jouw social media marketing maar help én voorzie in de informatiebehoefte van jouw publiek. En dit hoeft dus niet alleen op basis van jouw eigen content. 

Meerdere publieken bedienen

Content curation kan jouw social mediapubliek aanzienlijk vergroten. Je kunt door te cureren relevante content vinden, verrijken en verspreiden voor ál jouw sociale netwerken: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Het is een kunst om structureel de juiste content te vinden, te rubriceren, te duiden en te delen voor jouw publiek. Maar wel een kunst die geleerd kan worden en ondersteund door verscheidene tools. Met jouw Curator vaardigheden en tools kun je beter filteren tussen slechte en goede content, op thema’s, auteur of zoekterm. Je zet de contentruis om in relevante informatie en kennis. Én je voegt hier jouw merkwaarden en expertise aan toe.social media voor content curation

De basis van Content Curation

Probeer een aantal stukken content per dag te cureren voor de netwerken waar jouw klanten het meest actief zijn. Meestal zijn dit: Twitter, Facebook en/of LinkedIn. Maar ook Google+ is in opkomst (alleen al omdat G+ heel goed door Google wordt geïndexeerd en zo voor een grotere vindbaarheid zorgt). Om aan relevante content te komen kun je o.a. gebruiken:

  • Twitterlijsten van mensen uit jouw werkveld
  • RSS-feeds (via bijvoorbeeld Flipboard of Feedly)
  • Nieuwsbrieven
  • Tips van collega’s via mail of via een intern social platform
  • Artikelen die je vindt tijdens het browsen en opslaat met Hootsuite, Buffer of Pocket

e-office content curation begint met een tweet

Op Twitter deel je meer content omdat het een sneller platform is en jouw content ook sneller uit zicht raakt bij jouw volgers. Maar doe dit op de juiste manier. Relateer bijvoordbeeld externe content aan interne stukken zoals te zien is in de tweet hierboven van e-office. Op Facebook, Google+ en LinkedIn volstaan enkele posts per dag. Benoem zo veel mogelijk de auteur van het stuk met Twitternaam of de naam op een ander platform. Voeg daarnaast altijd een paar woorden eigen duiding toe. Op Twitter moet dit heel beperkt vanwege de 140 tekens op andere platforms heb je de ruimte. Dus neem die ruimte ook en maak het persoonlijk. Spreid daarnaast jouw (gecureerde) content over de dag (8u-18u) en over de weekdagen. Posten in het weekend heeft over het algemeen minder effect.

Via verschillende tools kun je deze posts inplannen. Doe dit ook. Het is aanzienlijk efficiënter als je op één moment op de dag of in de week content gaat cureren om te delen. Pas bij het inplannen op voor actualiteit. Deel zaken die nú spelen, zo veel mogelijk nú. Content die van algemene informatieve aard is kun je verder in de toekomst plannen.

Niveau’s van Content Curation

Content Curation kun je op meerdere niveau’s uitvoeren: van een simpele samenvatting naar een overzichtsartikel uit een combinatie van verschillende bronnen. Met langere curationvormen hou je jouw publiek langer vast dan via een gewone tweet, heb je de mogelijkheid om beter de link te leggen met jouw merk en expertise. Daarnaast heb je de kans bezoekers terug te leiden naar jouw eigen website en om hier een langduriger klantrelatie op te bouwen via bijvoorbeeld nieuwsbrieven en whitepaper downloads.

Content Curation op verschillende niveau's HowardsHome

  • Niveau 1: De eenvoudigste manier van content curation is het delen en verspreiden van bestaande content. Denk hierbij aan retweeten of het 1:1 doorplaatsen van linkjes en content op jouw eigen kanalen. We adviseren hier zo veel mogelijk de auteur bij te vermelden met bijv. zijn Twitternaam @auteur. Hiermee geef je credits en betrek je de auteur bij jouw posts.
  • Niveau 2: Als je een stapje verder gaat, dan combineer je de externe bronnen met interne content. Voeg bijvoorbeeld een eigen artikel toe dat een goede aanvulling is op de externe bron die je deelt. Of denk aan een nieuwsbericht gekoppeld aan een interne whitepaper met achtergrondinformatie.
  • Niveau 3: Hier ga je artikelen op je eigen website plaatsen. Deel je visie bij een artikel dat je cureert om gezien te worden als kennisleider.
  • Niveau 4: Wil je het écht goed doen, dan is het belangrijk dat je eigen content creëert. Hiervoor kun je dus wel diverse externe bronnen gebruiken, zolang het maar een nieuw, uniek verhaal wordt en je bronnen vermeldt. Hier heb je de mogelijkheid meerdere auteurs/influencers te betrekken bij jouw content en voeg je echte waarde toe. Je geeft overzicht, duiding en visie op jouw markt.

Hoe presenteer je jouw gecureerde content?

Het plaatsen van gecureerde content moet zo min mogelijk uit alleen een titel en een verkort linkje bestaan. Jouw publiek is menselijk en ziet dat graag terug in jouw persoonlijke of bedrijfsaccounts op social media. Voeg daarom een stukje visie, duiding, een vraag of zelfs een grap toe. Hiermee versterk je jouw online merkidentiteit en zul je sneller reacties krijgen op jouw posts. Naast het direct posten naar social media kun je ook een tussenstap maken door via uitgebreidere curation te bloggen in bijvoorbeeld een Content Hub of het blog op jouw website.

Waar moet je op letten bij Content Curation tools

Er zijn veel curation tools op de markt om efficiënter content te vinden, te verrijken en te verspreiden voor jouw publiek. Volgens marketing expert, Lee Odden, van TopRank, moet je een tool selecteren op basis van o.a. deze criteria:

  • Verzamelt data uit verschillende bronnen en sorteert op zoekterm en onderwerp
  • Organiseert gecureerde content in een lijst met de optie om te kiezen wat gepubliceerd wordt en waar je eigen commentaar aan gaat toevoegen
  • Publiceert automatisch content die door onderwerpfilters is gevonden en die door specifieke websites en auteurs is gepubliceerd

Er moet hierbij vermeld worden dat je de content die je deelt altijd moet lezen vóórdat je die post op sociale media. Doe je dit niet en er blijkt iets onverstandigs in te staan of iets dat zelfs tegen jouw merkwaarden ingaat, dan is dit achteraf moeilijk goed te praten. In het beste geval kom je onprofessioneel over en in het slechtste geval ontketent het een social mediacrisis. Geautomatiseerde curation is alleen verstandig als de eerste importstap van het cureerproces. Daarna ga je er nog jouw eigen draai en visie aan toevoegen, vóórdat je publiceert. Een andere optie is dat collega’s voor jou content selecteren die nuttig is om te delen. Ook dan is het verstandig om de content gelezen te hebben, want dan kun je sneller meedoen aan de discussie.

  • Heeft de mogelijkheid om gecureerde content te publiceren naar jouw e-mail nieuwsbrief en bedrijfsblog
  • Gebruikt ingebouwde planning voor social media en vergroot jouw bereik door te kunnen posten naar Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.
  • Levert integratie met URL-verkorters (of heeft dit zelf) en meet de klikresultaten
  • Maakt analyse van jouw content curation mogelijk via een gebruiksvriendelijk dashboard

De ideale tool moet het proces stroomlijnen van vinden, rubriceren, aanpassen/verrijken, inplannen en publiceren. Het zou de mogelijkheid moeten hebben om collega’s te betrekken in het cureerproces en de daaropvolgende promotie van de content. De tool moet gebruiksvriendelijke mogelijkheden hebben om jouw content te promoten en publiek te betrekken via communicatie op verschillende social mediakanalen. Het zou de mogelijkheid moeten hebben om te reageren op commentaar, vragen, om te weten wie jouw belangrijkste ambassadeurs zijn en om jouw best scorende content eruit te lichten. En vervolgens moet je jouw resultaten kunnen meten op: aantal nieuwe volgers/connecties, mate van interactie, distributie, toename in verkeer en links naar jouw websites en aantal keren gedeeld op social media.

Geen enkele tool doet dit álles perfect, maar er zijn er een aantal die véél van deze belangrijke processen uitstekend ondersteunen. Waaronder enterprise curation platform Magpipe. Wil je samen met collega’s efficiënter content vinden, verrijken en verspreiden voor kennisdeling en contentmarketing? Kijk dan eens naar Magpipe. (Disclaimer: ik werk voor HowardsHome de maker van Magpipe)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment