Yieldr: ‘De silo’s met klantdata gaan open’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 22 jul 2014 in nieuws

Yieldr, het voormalige YD, denkt dat het niet lang duurt voordat zelfs televisiereclame via automated trading wordt ingekocht. “Van display naar tekstlink, televisie en al het andere waar je online komt”, zegt Chief Revenue Officer Mendel Senf.

Adverteerders die Yieldrs systeem inzetten krijgen krijgen in de nabije toekomst ook contactpunten met consumenten op Facebook en Twitter, zowel vast als mobiel. Het Nederlandse bedrijf biedt de technologie waarmee grote bedrijven heel gericht kunnen bepalen aan welk publiek ze welke boodschap laten zien. Hypersegmentatie noemt Senf dat. “Als eerste brengen we daarbij de combinatie met conversieattributie over alle verkoopkanalen.”

“De silo’s met klantdata die al jaren worden opgebouwd gaan open. Het is niet moeilijk om die data in algoritmes te importeren en te verwerken naar displayreclame. Met die adverteerdersdata en CRM kun je gaan afrekenen op een KPI als revenue management.” De inzet van reclamegelden wordt direct gekoppeld aan de gerealiseerde omzet. “Hotels en luchtvaartmaatschappijen zijn hier koning in. Ze sturen op gemiddelde omzet per kamer of stoel. Adtech is geen marketing solution maar een business solution.”

In een bijdrage op Performancein.com schetst Senf, die de Duitse activiteiten van Yieldr optuigt, dat nieuwe sectoren klaar staan op adtech te omarmen. Als aansprekend voorbeeld noemt hij de overname van Sociomantic door een dochter van Tesco. “Hierdoor kunnen ze real time segmentaties doen op hun klant-, e-commerce- en transactiedata.” Verondersteld gevolg: FMCG-producenten gaan hun mediabudgetten niet meer uitgeven via mediabureaus maar via de retailer. “Die kent immers exact de behoeftes en gedragingen van zijn klanten.” Ook Walmart schuift deze kant op.

Ook telco’s en financiële partijen gaan in Senfs opvatting meer budget vrijmaken voor programmatic buying. “Zeker telco’s en travelpartijen investeren niet meer in acquisitie maar in retentie. Daar gaat het op de energie- en zorgmarkt ook naartoe. Met display”, en binnenkort ook tekstlinks bij sociale media “zit je direct op de behoefte van de eindgebruiker”.

“Automated buying komt ook naar televisie. Dat kan al zo snel gaan als binnen twee jaar. De meeste online bezoekers van de NPO gebruiken een telefoon of tablet. De jongens van de STER hoeven daarvoor helemaal niet meer naar mediabureaus maar gewoon naar geautomatiseerde inkoop om geld te verdienen. De ontwikkeling richting tv moeten ze nu al op anticiperen.”

Foto: Henry Zbyszynski (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment