SEO 2014: Leer te denken als Google

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 21 jul 2014 in nieuws

Is het zoekverkeer dat Google naar je website stuurt waardevol? Wil je daarom liefst nog beter scoren in de zoekresultaten van Google? Zou je er zelfs alles aan willen doen om op die felbegeerde eerste pagina te komen? Leer dan hoe je in de huid van Google kruipt, zodat je deze zoekgigant precies de juiste content kunt voeren.

SEO industrie

Iedereen wil natuurlijk met zijn belangrijkste trefwoorden op die eerste pagina van de zoekresultaten van Google staan. Uit die wens is zelfs een hele industrie geboren: Search Engine Optimization (SEO). Talloze bedrijven en bedrijfjes beloven een snelle opmars in de zoekresultaten. Wel tegen een fikse vergoeding uiteraard. Zo werkt het helaas niet: er is geen makkelijke weg naar het Google-Walhalla. Net zomin als er een pil is waarmee je moeiteloos en snel tien kilo kunt afvallen, kun je ook niet met een paar handige ingrepen hoog in Google scoren.

Meer en betere content

Om af te vallen zul je langdurig minder moeten eten en meer moeten bewegen. Om hoog in Google te scoren zul je langdurig meer en betere content moeten creëren. En je zult ervoor moeten zorgen dat mensen deze content ook met elkaar gaan delen. Bovendien voert Google dagelijks aanpassingen door in het zoek algoritme.

Belangrijke Google Updates

Googles streven om de best mogelijke zoekresultaten te geven is een continu proces. Met enige regelmaat voeren ze meer ingrijpende aanpassingen door. Die krijgen dan vaak een naam. De laatste jaren vooral van dieren: Penguin, Panda en Hummingbird.

De manier waarop mensen op zoek gaan naar producten en diensten is in de afgelopen vijf jaar ingrijpend veranderd. Het machtsevenwicht tussen verkoper en koper is bijvoorbeeld nadrukkelijk verschoven naar die laatste. Die verandering is grotendeels te danken aan Google. Dankzij de zoekgigant kan iedereen altijd en overal vrijwel alle informatie vinden die men zoekt. In een kwestie van seconden.

Google Content Relevantie Algoritme

Rond 2008 introduceerde Google het Content Relevantie Algoritme. Daarmee keek Google niet langer naar de relevantie op website-niveau, maar op pagina-niveau. Identieke metaomschrijvingen, trefwoorden en titels voor meerdere pagina’s werden schadelijk voor je ranking. Elke pagina in een website kan de eerste indruk zijn die een bezoeker krijgt.

Eerste indruk

Elke pagina binnen een website kreeg z’n eigen ranking. Dit betekent dat bezoekers vaker op een dieper liggende pagina binnenkomen dan op de homepage. Zo komt bij Mediaweb slechts 8% van de bezoekers binnen via de homepage. De rest landt op één van de blogpagina’s. Dat heeft weer gevolgen voor het ontwerpen van deze pagina’s, want elke pagina in een website kan nu de eerste indruk zijn die een bezoeker krijgt.

Google Vince Algoritme

In 2009 introduceerde Google het minder bekende Vince Algoritme. Dit algoritme probeert te bepalen hoe betrouwbaar de bron van bepaalde content is. Dit leek vooral de grote merken in de kaart te spelen. Maar volgens Google was dat niet hun bedoeling. In onderstaande video legt Matt Cutts van Google het uit.

Voor kleinere bedrijven en merken betekende het wel dat ze extra hard hun best moesten doen om betrouwbaar over te komen. Het belang van multi-channel marketing is flink toegenomen.

Multi-Channel Marketing

Het gevolg voor alle bedrijven was dat het belang van multi-channel marketing flink toenam. Alleen maar adverteren werd minder effectief. Bedrijven moesten zichtbaar worden op verschillende kanalen. Bedrijven moesten gaan denken als uitgeverijen door het produceren en verspreiden van originele artikelen, persberichten, nieuwsberichten, video’s, presentaties, whitepapers, infographics etc.

Ook moesten ze zichtbaar worden op de verschillende sociale media. Dit betekende een flinke extra inspanning voor het creëren en verspreiden van eigen content. Voor de meeste bedrijven is deze vorm van marketing een stuk ingewikkelder dan het plaatsen van advertenties. Bij de Penguin- en Panda-updates probeert Google kwaliteit boven kwantiteit te stellen.

Penguin en Panda

In de jaren 2011-2013 voerde Google een paar grote updates door met dierennamen.

Penguin legde de nadruk op de kwaliteit van links. Met de komst van Penguin telt niet alleen het aantal inkomende links, maar vooral de kwaliteit van die links. Een link van een website met een lage kwaliteit in de ogen van Google doet zelfs meer kwaad dan goed.

Bij Panda draaide het vooral om de kwaliteit van de content. Factoren als hoeveel tijd bezoekers op een pagina doorbrengen en hoe vaak de pagina wordt gedeeld via social media wegen voortaan zwaar mee.

Bij beide updates probeert Google kwaliteit boven kwantiteit te stellen. De updates hebben tot doel dat jij wanneer je iets zoekt de meest relevante en waardevolle informatie vindt. Daarbij concentreert Google zich op het vinden van websites met hoge kwaliteit content. Google probeert te achterhalen wat een gebruiker werkelijk wil bereiken.

Hummingbird

De meest recente update van Google heet Hummingbird. Bij deze update probeert Google te achterhalen wat een gebruiker werkelijk wil bereiken. Dit probeert Google door verder te kijken dan de individuele zoekwoorden of -zinnen.

Hummingbird kijkt naar de gestelde vraag als geheel. Het algoritme probeert de vraag te interpreteren als ware het spreektaal. Dit kan een proces van een paar stappen zijn. Het zoeken wordt zo een meer natuurlijk proces van vragen en antwoorden tot het beste resultaat is gevonden. Deze vorm van ‘conversational search’ vinden we al in toepassingen als Google Now, maar ook in Apple’s Siri.

We gaan steeds meer letterlijk in gesprek met onze zoekmachine. Alsof het een mens is. En zeker onderweg, op je smartphone, is dat een veel natuurlijker proces dan het intypen van trefwoorden.

Verouderde SEO-technieken

Het zal je na het bovenstaande niet verbazen dat verouderde SEO-technieken zoals link building-programma’s, verborgen teksten of links en het vullen van pagina’s met irrelevante trefwoorden niet meer werken. Sterker, Google straft dergelijke methoden tegenwoordig genadeloos af.

Publiceer hoogwaardige content

Google adviseert webmasters om zich te concentreren op het publiceren van hoogwaardige content. En op het leveren van een uitstekende gebruikerservaring. Daarbij tellen zaken als een goede semantische opbouw en snelheid nadrukkelijk ook mee.

Pogingen om de geheimen van Googles algoritme te ontrafelen in de hoop een trucje te vinden om het systeem te foppen, hebben volgens Google geen zin.

Zwaar afgestraft

Dat laatste is tegenwoordig ook echt geen doen meer. Als het bepaalde slimmeriken soms toch lukt, duurt het nooit lang voordat Google dit ontdekt en dan worden dergelijke sites zwaar afgestraft.

Leer denken als Google

Het beste dat je kunt doen wanneer je content creëert in de hoop hoog te scoren in Google is om in de huid van Google te kruipen.

Leer te denken als Google.

Verplaats jezelf in het hoofd van Larry Page en stel jezelf de volgende vragen bij alle content die je creëert:

  • Komt de informatie van een betrouwbare bron?
  • Is de content geproduceerd door een expert? Een autoriteit?
  • Is de content origineel?
  • Is de content compleet en uitvoerig?
  • Biedt de content waarde aan de bezoeker?
  • Is de content uniek? Of wordt dezelfde content breed verspreid over veel websites?
  • Bevat de content spel- en grammaticafouten? Is er wel goede eindredactie op gedaan?
  • Lijkt content niet voor mensen, maar speciaal voor trefwoorden en zoekmachines geschreven?
  • Zou je deze pagina bookmarken en/of delen met je netwerk?

De complete lijst met vragen zoals Google ze zelf formuleert, vind je hier.

Photo Credit: Kevin Conor Keller via Compfight cc



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment