B2B-marketing: is LinkedIn het ideale platform?

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 17 jul 2014 in nieuws

In een zoektocht naar het juiste platform voor een nieuwe B2B-campagne vestigt de marketeer gevoelsmatig zijn hoop op LinkedIn. Op een zakelijk platform moet ongetwijfeld de doelgroep, de business professional, worden gevonden. Maar wat is de werkelijke potentie van dit netwerk?

‘Facebook of LinkedIn, welke is beter voor B2B marketing?’ luidde de titel van een vergekijking met een opvallend resultaat. Daarin werden het potentiële bereik, CPM en doorklikratio van een fictieve campagne op Facebook en LinkedIn naast elkaar gezet. De potentiële conversie bleek op Facebook hoger, tegen een lagere prijs voor een vergelijkbaar publiek. De auteur concludeert – zij het voorzichtig – dat Facebook mogelijk een betere plek is om de B2B-euro’s te spenderen.

Al snel werd in de reacties op het onderzoek, terecht, op een belangrijk missend element gewezen: data. Facebook biedt nauwelijks zicht op individuele kenmerken als de werkgeversrelatie, de positie binnen de organisatie, geschiedenis of speciale kennis. Daarnaast ontbreekt de functie om op basis van deze gegevens te contacteren.

B2B en LinkedIn: een gedroomde combinatie?

Onderzoek van LinkedIn zelf zou uitwijzen dat meer dan negentig procent van de leden die actief content consumeren, dit doen om (professioneel) relevante informatie te verzamelen. Een veel hoger aandeel dan bijvoorbeeld op Twitter (29 procent) of Facebook (27 procent). De hoeveelheid tijd die wordt besteed aan deze content is bovendien groeiende en volgens de gebruikers zelf essentieel voor zakelijk succes. Cijfers die natuurlijk moeten bevestigen dat LinkedIn en contentmarketing een gouden duo zijn. 

Publiceren is publiek

Enkele maanden geleden maakte het platform het voor al haar leden – particulier en georganiseerd – mogelijk direct te publiceren. Met deze ontwikkeling is het nu mogelijk een eigen publiek op te bouwen met zakelijke focus. LinkedIn hoopt hiermee natuurlijk de positie te verstevigen van B2B-marketingplatform. De marketeer kan namens de werkgever kennis etaleren via te plaatsen artikelen, afbeeldingen, video’s en presentaties. Content die uiteraard via verdere groepen gedeeld kan worden.

Invloedrijke positie

Een interessante mogelijkheid tot bereik wordt geboden met het Influencer-programma. In de hoop meer te kunnen bieden als Facebook moedigt LinkedIn alle gebruikers aan structureel deelbare artikelen te schrijven. CEO’s en andere invloedrijke personen binnen specifieke branches worden opgenomen in het Influencer programma. Berichten van deze ‘elite’ krijgen vele malen meer aandacht dan een gemiddelde andere publicatie. Ryan Roslansky, hoofd Content Products, heeft laten weten dat een artikel van een invloedrijk persoon als Richard Branson meer dan 31 duizend lezers heeft.

Showcase

De producten- en servicespagina binnen LinkedIn heeft plaatsgemaakt voor het onderdeel Showcase. Met deze module kunnen paginabeheerders in feite een volledige website integreren op LinkedIn en directer communiceren over merken en geleverde diensten. Iedere Showcase heeft eigen inhoud en volgers waardoor deze ook specifiek als landingspagina kan worden ingezet in de marketingcampagne.

Gesponsorde updates

Met de gesponsorde updates kunnen merken, zoals eerder besproken, op gedetailleerd niveau berichten afstemmen op basis van locatie, werkzaamheden en ervaring. Pas content daarom specifiek aan en houdt het beoogde doe in de gaten: plaats een artikel gerelateerd aan de branche van een potentiële klant en breng deze via sponsoring onder ogen van betreffende werknemers.

LinkedIn is veel meer dan een platform voor recruiters. Het platform wijst je op nieuwe B2B-mogelijkheden en interessante prospects. Door de content strategisch in te zetten, vergroot je de uiteindelijke merkbekendheid. Deel sterke cases of maak professioneel gebruik van de kracht van whitepapers. Kwalitatieve content wordt nu nog eenvoudiger gedeeld en is vaak meer dan welkom in besloten groepen. De expertise van het individu en de organisatie als geheel staat hierin centraal. Het leidt tot waardering en de benodigde relaties binnen een succesvolle B2B-campagne.  



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment