Wat hebben de Sixtijnse Kapel en native advertising met elkaar gemeen?

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 16 jul 2014 in nieuws

Native advertising is niet nieuw. Het bestaat al sinds mensenheugenis. Zo is de Sixtijnse Kapel het mooiste voorbeeld van sponsored content ooit gemaakt, vindt Philip Trippenbach van Edelman Digital in Londen. De plafonds werden geschilderd in de zestiende eeuw, in opdracht van Paus Julius II, ook wel de ‘Fearsome Pope’ genoemd, om zijn macht en invloed uit te dragen.

Sixtijnse Kapel

Het zijn niet zomaar afbeeldingen. Er schuilt een diepere boodschap achter de beeltenissen. De taferelen van Genesis op het plafond en Het Laatste Oordeel op de altaarmuur staan bijvoorbeeld symbool voor momenten van de ultieme macht en het ultieme oordeel in de bijbel. De boodschap aan de kijkers is krachtiger door de subtiele manier waardoor het door de content is verweven. Het gaat hier over Julius’ eigen ‘oneindige macht’, zijn ongenaakbaarheid en zijn ‘goddelijke recht’ om over een ieder in zijn omgeving te oordelen.

De Kapel werd overspoeld door bezoekers toen de schilderingen eenmaal waren voltooid. Voor mensen van eenvoudige komaf waren deze scenes destijds een onomstotelijk bewijs van de macht van Julius II.

Sponsored content Old School
Paus Julius II was een van de machtigste mensen van zijn tijd. Er waren natuurlijk nog geen merken zoals we die nu kennen, laat staan corporate logo’s. Maar net als in onze tijd, waren rijkdom en macht, reputatie en invloed van groot belang. Zowel toen als nu kent rijkdom en macht zijn eigen logica. Reputatie en invloed zijn echter cruciaal voor allebei. En daarom vindt Trippenbach de Sixtijnse Kapel sponsored content. Het doel was immers om de onderdanen van al hun twijfels te ‘verlossen’ en de oneindige macht van Julius II te bevestigen.

Pope_Julius_II

Waarom vijf eeuwen terug in de tijd? Misschien om aan te tonen dat gesponserde inhoud als voorloper van native advertising al heel lang bestaat, en heel dicht bij ons ligt. Daar komt het woord ‘native’ ook vandaan. We maakten er al heel lang gebruik van. En het is nog maar kort geleden dat wij creatieve producten ‘content’ gingen noemen.

Goede native content:

1. Voegt waarde toe
De content moet waardevol zijn voor de beoogde ontvanger. Als je content ontwikkelt die mensen moeten bekijken of beluisteren, lezen of uitwisselen, moet de inhoud informatieve waarde of entertainment waarde hebben.

 2. Is in lijn met kernwaarden van de adverteerder
De redactionele invulling van native content zou op een organische manier moeten aansluiten bij de waarden van de adverteerder en de interesses van de gebruiker. Waar deze twee elkaar raken, precies op dát kruispunt, ligt de redactionele kans op het creëren van thought leadership. Het merk profileren als een autoriteit op een bepaald gebied of onderwerp waarin de doelgroep interesse heeft. Het merk fungeert dan als vertrouwde bron.

3. Is openlijk gesponsored.
Native content die niet duidelijk vergezeld gaat van een logo of merknaam, wordt over het algemeen niet zinvol en onethisch gevonden. Naar verwachting zal in de VS, waar native advertising zich in snel tempo verder ontwikkelt, de Federal Trade Commission (FTC) op enig moment dan ook met regelgeving komen.

Anno 2014
PR bureaus zoals die van Trippenbach erkennen de voordelen van sponsored content, net als respectabele media als The New York Times en The Washington Post, die sponsored content aanbieden in bepaalde delen van hun online dagbladen. Zij zijn allang niet meer de enige. En de lijst groeit nog steeds. In de VS, maar ook in Nederland. In sommige gevallen wordt dit nieuwe advertentie aanbod ondergebracht bij een aparte afdeling, zoals de uitgever van grote dagbladen als De Volkskrant, Trouw en Het Parool heeft gedaan met Medialab.

Bij onze Zuiderburen lanceerde ook Definitive Groove, de vennootschap achter Newsmonkey, ‘Native Advertising Solutions’, dat drie sites omvat. Express.be is de Business Insider in België. Tagmag is een site gericht op jongeren, met veelal entertainment nieuws. content rond beroemdheden en showbizz. De derde nieuwssite, Newsmonkey.be, bedient vooral 18-34 jarigen. De samenwerking biedt adverteerders de mogelijkheid om via één enkele partner verschillende doelgroepen op een optimale en creatieve manier te bereiken. Dergelijke samenwerkingen zullen vaker gaan voorkomen om de kansen die native adverteren biedt optimaal te benutten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment