Bouwmarkten en webshops concurrent voor bouwgroothandels

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 14 jul 2014 in nieuws

Circa de helft van de bouwmaterialen wordt op locatie bezorgd na bestelling via internet (13 procent) of via de telefoon (36 procent). Koplopers in online bestellen zijn de installateurs, die bijna 40 procent via webshops bestellen, terwijl stukadoors en schilders dat slechts met 2 á 3 procent van hun bestellingen doen.

De fax, voorheen het favoriete bestelkanaal, is vrijwel uit de bouw verdwenen (pdf). Het aandeel online bestellingen is maar langzaam gestegen in de afgelopen jaren, constateert ABN AMRO in een onderzoek. Maar het potentieel van webshops is in deze sector groot aangezien bijna de helft van alle bouwmaterialen niet wordt gekocht na een fysiek bezoek aan een groothandel of bouwmarkt.

Als klusbedrijven toch besluiten zelf naar de winkel te gaan, was dat voorheen voornamelijk naar de groothandel, waarmee ze een vaste relatie hadden. De rol van de groothandel wordt echter meer en meer ingevuld door bouwmarkten en nieuwkomers in de online retail. Niet alleen bieden deze tegenwoordig steeds vaker professionele bouwmaterialen en –gereedschappen, maar ook beleving en klusadvies.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment