Innovatiesubsidie voor journalistieke projecten

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 11 Jul 2014 in nieuws

Acht ideeën voor journalistieke vernieuwing ontvangen persinnovatie-subsidie. Dat heeft het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek besloten. In totaal wordt 392.871 euro uitgekeerd met een gemiddeld subsidiebedrag van bijna 50.000 per project.

Het project Nieuwswaarde van Datavisualisaties van de Hogeschool Utrecht gaat onderzoeken hoe en wanneer beeld iets toevoegt (of overbodig maakt) in een journalistieke context. Via de infographicsdatabase Graphix Box van Robert Stiphout kunnen media infographics op hun eigen voorwaarden verkopen aan andere media. Bladen, websites en kranten krijgen er een verdienmodel bij en kunnen meer infographics laten maken, omdat ze er ook aan kunnen verdienen.

Data World is een tool voor Nederlandse journalisten om digital storytelling over mondiale onderwerpen mogelijk te maken. Volgens de aanvragers is er een schat aan data beschikbaar die het mogelijk maakt andere verhalen te vertellen, mondiale verschuivingen zichtbaar te maken en interactie met de lezer te stimuleren. DataWorld wil deze data ontsluiten op een interactieve en visuele wijze, met interactieve kaarten en grafieken, maar ook downloadbare brondata ter beschikking te stellen.

Digified wil uitgevers samenvoegen in één applicatie die een all-you-can-read-model aanbiedt. Daarbij wordt samengewerkt met telecom- en kabelmaatschappijen die als marketingapparaat dienen en hun eigen klanten aanspreken, door bijvoorbeeld een all-you-can-read-abonnement aan een telefoonabonnement te koppelen. Hiermee kan de uitgever een nieuwe doelgroep aanspreken en haar content op een vernieuwende wijze aanbieden.

NU.nl en TNO gaan met Nuprofiel een visualisatie van het nieuws creëren waarbij nieuwscontent meer ‘engaging’ en relevant wordt voor gebruikers. Daarbij worden meerdere variabelen gebruikt om te bepalen welke nieuwscontent belangrijk is voor een gebruiker. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van redactionele selectie; is iets breaking, live of populaire nieuws? Het leesgedrag van de gebruiker wordt onderzocht en de persoonlijke context – tijdstip, locatie en device – worden meegewogen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment