Adidas wil klant ‘voelen’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 10 Jul 2014 in nieuws

Sportkledingfabrikant Adidas verzamelt en analyseert klantdata vooral via smartphones en tablets van klanten. En de inzichten worden bij voorkeur gedeeld met partners. Zo kan sneller worden ingespeeld op marktbehoeftes. Dat vertelde Michael Voegele, vice president IT van Adidas, op het congres MicroStrategy World in Barcelona.

“Mobiel is waar we gaan, we willen er altijd en overal zijn voor onze klanten. Inzichten in de markt kunnen ons helpen te voorspellen waar behoefte aan is, daarom moeten we dichter op de klant kruipen”, vertelde Voegele.

Volgens Voegele wil het bedrijf voeling met ‘alle geledingen’ van de markt: van de sociale interactie van het web tot operationele gegevens uit klassieke backend-systemen. Het bedrijf zegt mede dankzij smartphones en tablets meer dan 150.000 touch points (contactmomenten) te hebben.

Het luisteren naar de markt en de klant betekent een enorme omslag voor het bedrijf. “We waren financiële rapportage gewend, geen software die je vertelt wat er in de markt gebeurt en wat klanten willen.”

De analysesoftware van MicroStrategy, draaiend onder SAP HANA, vormt nu het hart van de Business Intelligence-omgeving van Adidas. Daartoe moesten vier aparte datapakhuizen worden gekoppeld, naast gegevens uit systemen als Hadoop en het CRM platform (voor klantrelatiebeheer). Medewerkers kunnen op mobiele apparaten data opvragen, zodat die gegevens ook met partners kunnen worden gedeeld. De IT afdeling heeft daar geen bemoeienis mee.

Het is voor het eerst dat Adidas zijn Big Data-strategie uit de doeken doet, zij het dat Voegele niet op elk detail inging. Zo moet ook het internet der dingen een rol spelen bij het vergaren van data. Hoe is niet duidelijk, maar Adidas kondigde een dezer dagen zijn eerste Fit Smart fitness tracker, met app. Daarmee zou Adidas een nieuwe mogelijkheid hebben om gegevens te vergaren.De omzet van de internetverkopen (Adidas en Reebok samen) kwam vorig jaar uit op 250 miljoen euro. Een grote sprong vooruit, maar de top heeft de lat voor het sportmerk nog hoger gelegd. Adidas en Reebok moeten eind 2015 samen voor een half miljard euro aan internetverkopen realiseren. Daarom werd al geïnvesteerd in CRM- en loyaltysystemen die bij het internetkanaal passen.

Volgens Voegele is het noodzakelijk om op individuele klanten in te zoomen. Algemene inzichten in groepen klanten zijn niet langer toereikend. “Het idee van een BI platform is om iedere klant te begrijpen, want alleen dan kunnen we de juiste klantervaring bieden.””



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment