Adlantic stopt met open RTB, tegen bannerfraude

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 08 Jul 2014 in nieuws

De fraude op open RTB-exchanges neemt hand over hand toe. Adlantic stopt daarom met deze open RTB-exchanges. Adverteerders die de Utrechtse technologie gebruiken, zien hun uitingen enkel nog op vertrouwde websites websites verschijnen.

“In de wereld van automated trading heb je met tienduizenden websites te maken waarop de displayreclame kan verschijnen. We merken steeds meer commerciële uitingen gewoon niet zichtbaar worden of dat de klikratio’s worden gemanipuleerd door geautomatiseerde bots. Daarom gebruiken wij sinds enkele weken alleen nog maar vooraf geselecteerde websites, vaak de grotere sites in Nederland.”

Directeur Philippe van Ooteghem is het beu. “In het ecosysteem van automated trading zit geen incentive om de fraude uit te bannen. Niemand betaalt de rekening hiervoor, behalve de klant. En als bedrijf kost het ons gewoon te veel tijd.”

De ban op open RTB-exchanges geldt overigens enkel voor campagnes waarbij de adverteerder afrekent op zichtbaarheidsdoelstellingen. Dat zijn doorgaans merkadverteerder. Performance based campagnes blijven wel nog draaien op de open exchanges. “Een bot koopt niet”, dus geautomatiseerde manipulaties zijn een veel kleiner probleem als het puur om conversies gaat.

“De eerste resultaten zijn goed. De zichtbaarheid van de uitingen is aanmerkelijk verbeterd. Een nadeel van deze benadering is dat bij een hogere vraag meer schaarste in volume ontstaat. Daardoor gaat de prijs omhoog. Veel adverteerders vinden het niet erg om meer te betalen in ruil voor betrouwbare advertentievertoningen.”

Van Ooteghem verwacht dat technologiebedrijven als Google en Appnexus in de loop van volgend jaar goede technologie hebben om fraude op de open exchanges uit te bannen. “Dan gaan we er gestaag weer mee aan de slag.”

Foto: Benny Lin (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment