Sociale media (nog) geen advertentiemedium

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 03 jul 2014 in nieuws

Betaalde advertenties via Facebook en Twitter blijven uiterst bescheiden. Maar een zeer beperkt deel van het marketingbudget wordt besteed aan advertenties, zo blijkt uit onderzoek van AdAge. Veel meer geld gaat zitten in sociale marketing.

Samen met RBC Capital Markets ondervroeg AdAge in mei ruim 1600 (Amerikaanse) marketeers over Facebook, Twitter en YouTube. Daaruit blijkt dat minder dan de helft – 45 procent – maar 1 tot 10 procent van het marketingbudget aan sociale media besteedt. 38 procent spendeert meer dan 30 procent.

Dat lijkt in tegenspraak met de alsmaar groeiende advertentieomzetten van Twitter en Facebook, maar het gaat om het aandeel van het marketingbudget dat merken besteden. Andere media spelen daarin altijd nog een grote rol.

Adverteerders zien sociale media toch vooral als een manier om de zichtbaarheid van en het sentiment rond het merk te versterken. Het genereren van verkeer naar de website komt op de tweede plaats. Het merendeel gebruikt Facebook voor dat doel.

Omdat het organische bereik van Facebook is gedaald – tot ongenoegen van veel marketeers – is een lichte stijging in advertentiebestedingen te bespeuren. 83 procent van de respondenten gaven aan dat zij voor advertenties hebben betaald. Vorig jaar was dat 70 procent.

expectedchange_adbudget_socialmedia_graph
Voor komend jaar lijkt Twitter de favoriet te worden. Bijna de helft van de respondenten heeft zijn bestedingen aan het netwerk verhoogd of is dat van plan. Twitter en Facebook worden eigenlijk vooral als mobiele platforms gezien. Het rendement van mobiele advertenties was volgens respondenten ‘veel groter’ of ‘ietwat groter’ dan bij desktop het geval is. Twitter heeft zijn advertentiemogelijkheden overigens verruimd en dat heeft ook geholpen. Betaalde tweets (promoted tweets) hebben de voorkeur.

Het concept van tweede scherm voor tv marketeers slaat volgens AdAge nog niet echt aan. Maar 12 procent van de respondenten hebben Facebook en Twitter in combinatie met een tv campagne gebruikt.

Ook YouTube wordt vooral gezien als marketingkanaal. Wel verwacht ruim de helft van de ondervraagden meer geld uit te geven aan You Tube-advertenties.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment