Google schuift met overname naar tv-reclame

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 20 jun 2014 in nieuws

Google koopt mDialog, een reclamespecialist op het gebied van live en on demand videostreaming video. Daaronder vallen ook reguliere digitale radio en televisie.

Op zijn site bevestigt mDialog de overname door Google, maar rept er verder met bijna geen woord over. De onderneming gaat gewoon door met wat het altijd al deed: reclametechnologie vermarkten naar digitale mediapartijen. Het staat hen toe om in stream-advertising te tonen bij lineaire, live en on demand video en audio.

Hoeveel er voor de overname is betaald, maken de partijen niet bekend. Het bedrijf uit Toronto haalde sinds 2007 acht miljoen dollar op bij durfkapitalisten.

Google zegt dat het de videoreclametechnologie op termijn gaat incorporeren in Doubleclick.

Videoreclame op YouTube levert Google nu naar schatting zo’n vijf miljard dollar per jaar op. Met de overname van mDialog wordt het in staat om ook de video’s van derde partijen te exploiteren.

Eerder deze maand lanceerde de zoekgigant al het programma Google Partner Select. Daarbij bemiddelt het, via Doubleclick, tussen video-uitgevers en merkadverteerders om te adverteren bij de door hen gewenste doelgroepen. In jargon: premium programmatic video-advertising.

De gisteren bekendgemaakte overname voegt daar de componenten ‘multi device’ en lineair geprogrammeerde video-uitzendingen aan toe.

Deze stappen leggen in technische zin de basis voor geautomatiseerd en zeer gericht inkopen van mediaruimte bij digitale media, waaronder televisie. Telecom Paper publiceerde vandaag onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat Nederland nu 6,7 miljoen digitale tv-abonnees heeft.

Foto: medhius (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment