Te weinig aandacht e-commerce bij leiding HEMA

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 16 jun 2014 in nieuws

HEMA loopt achter met e-commerce en wordt niet stevig genoeg geleid ondanks het strategisch belang ervan. Dat is het beeld dat het FD afgelopen zaterdag schetste in een artikel over het bedrijf dat door zijn eigenaar onder curatele is gesteld.

Investeerder Lion Capital grijpt in bij HEMA en heeft naast bankiers ook zijn eigen mensen op de werkvloer van het hoofdkantoor gezet. De financiële resultaten vallen tegen. Hoewel het bedrijf sinds de overname in 2007 250 winkels opende, steeg de omzet in die periode met maar 80 miljoen tot 1,1 miljard en is de operationele winst tot onder de 120 miljoen euro gedaald.

De krant schetste in zijn openingsverhaal dat directeur Ronald van Zetten in de afgelopen jaren is veranderd in een zonnekoning. Het management loopt leeg, de sfeer is slecht en er heerst een angstcultuur waarin geen ruimte voor discussie is.

HEMA onderscheidde zich enkele jaren geleden nog met design en opvallende mediacampagnes. Die tijd is voorbij nu de marketing- en designafdeling zijn gedecimeerd. Ook het productaanbod rouleert niet snel genoeg om mee te gaan met goedkope concurrenten als Action.

De krant baseert zich op gesprekken met mensen rondom de top van HEMA. Die zeggen dat Van Zetten e-commerce lang beschouwde als ‘kanibaliserend op de verkopen in de fysieke winkels’. De huidige leiding van de e-commerceactiviteiten zijn in handen van ‘iemand met nul komma nul ervaring in die tak van sport’, aldus een betrokkene.

Onder de vorige eigenaar Maxeda werd HEMA nauw gecontroleerd. Van Zetten rapporteerde iedere maand aan de aandeelhouder. Sinds 2007, toen Lion Capital (participaties) voor 1,1 miljard euro kocht, is de band tussen eigenaar en directie losser geworden. De krant ziet dat als belangrijkste oorzaak voor het verwateren van de resultaten en het gebrek aan strategische focus. De raad van commissarissen van Lion Capital herbergt in de persoon van Anders Moberg (oud-Ahold) slecht één persoon met retailexpertise.

Foot: Martin de Witte (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment