Ook recruitment ontdekt Big Data

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 16 jun 2014 in nieuws

Recruitment zal in de toekomst steeds meer afhankelijk worden van Big Data. Diverse bedrijven bieden al diensten aan waarbij in grote hoeveelheden gegevens naar de juiste kandidaat wordt gezocht.

Bedrijven investeren momenteel massaal in Big Data: 85 procent van de Fortune 1000 ondernemingen hebben Big Data-projecten in de planning staan. De uitgaven aan Big Data maken volgens Gartner al voor 28 miljard dollar van de IT-bestedingen en dat percentage zal nog verder groeien.

Een nieuw rapport van eQuist spreekt van ‘historische kansen’. Niet in de laatste plaats omdat bedrijven tegenwoordig de mogelijkheid hebben om te zoeken in profielen op LinkedIn, Facebook en Twitter en dus de beschikking hebben over extra informatie. HR afdelingen hebben in het verleden vaak al ruim geïnvesteerd in software en systemen. Wereldwijd stijgen de uigaven aan talent management software.

Een aantal jaren terug begon Google al personeelsgegevens te analyseren op basis van bijvoorbeeld feedback en nominaties voor onderscheidingen. De bevindingen werden meegenomen voor interne opleidingen, en zo werden de prestaties van slecht presterende managers enorm verbeterd.

ERP-gigant SAP betaalde 3,4 miljard dollar voor SuccessFactors Inc, en gebruikt de software ook intern om meer inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de samenstelling van zijn werknemers.  Xerox heeft ook al gebruik gemaakt van Big Data voor de selectie van zijn personeel voor zijn call centers. Dat is zo goed bevallen dat vanaf nu de technologie standaard wordt ingezet.

Inmiddels duiken dan ook de eerste bedrijven op die Big Data diensten voor HR doeleinden leveren, zoals Riviera Partners, Gild en TalentBin. Investeerders zien er kennelijk ook brood in. De startup Visier onder leiding van John Schwarz (ex-Business Objects) heeft een dezer dagen 25,5 miljoen dollar opgehaald. Business Objects had de ontwikkeling van HR technologie ooit als belangrijkste missie, voordat het door SAP werd overgenomen. Klanten van Visier zijn onder meer NetApp, Exelon en uitgeverij Time.

Big Data lijkt vooral te functioneren bij voorselecties. Voor de selectie van topkandidaten is nog altijd menselijk inzicht vereist. Ali Behnam, oprichter van Riviera Partners, zegt dan ook dat alleen een uitgewogen ‘mens-plus-machine’ aanpak tot de juiste kandidaat leidt.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment