Elf procent betaalt voor online nieuws

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 12 jun 2014 in nieuws

Slecht nieuws voor uitgevers met betaalmuren: elf procent van de lezers betaalt voor nieuws online, meer zit er niet in. Onderzoek van het Reuters Institute laat bovendien zien dat er niet meer mensen gaan betalen voor online nieuws.

Het goede nieuws is, dat nieuwslezers steeds trouwer aan hun nieuwsproviders zijn. Althans, de trouw aan een merk neemt toe naarmate het beeldscherm kleiner wordt. Anders gezegd: hoe kleiner het scherm, hoe minder men wil struinen. Op een smartphone leest men het liefst één vertrouwde bron.

Dit zijn enkele van de vele conclusies uit het jaarlijkse onderzoek van het Reuters Institute naar de wijze waarop journalistieke producties wordt geconsumeerd. Het Digital News Report (PDF) is gebaseerd op 18.000 ondervragingen in tien landen.

Het overgrote merendeel van de consumenten, zo blijkt, wil niet betalen voor online nieuws. Niet voor losse artikelen, niet voor prepaidbundels en niet voor abonnementen. De groep die wel betaalt is stabiel in omvang: elf procent van de respondenten. Zij nemen bij voorkeur een abonnement (2013: 43%, 2014: 59%).

Ook niet bemoedigend is de constatering dat nieuwe online abonnees geen nieuw publiek. Het gaat vaak om abonnees op de papieren uitgave die overschakelen naar het beeldscherm.

De helft van de nieuwsconsumenten die betalen voor online toegang is hoger opgeleid. Zestig procent is man en 35 procent is ouder dan 55 jaar.

Het jonge nieuwspubliek laat zich leiden door het aanbod op zijn mobieltje, meestal een nieuws-app of en sociaal netwerk. Verzamelaars of knipselmappen als Flipboard en Zite (aggregators) blijken vooral op smartphones het meest gebruikt voor nieuwsdoeleinden.

De onderzoekers constateren dat de nieuwsconsumptie in Engeland en Denemarken een zichtbare impuls kreeg toen de lokale supermarkten hun eigen goedkope tabletcomputers op de markt brachten.

Foto: Roger Goun (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment