Nieuwe app van L’Oreal Paris: nooit meer de verkeerde lippenstift

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 06 jun 2014 in nieuws

Elke vrouw weet dat de keuze tussen drie soorten roze en vijf soorten rode lippenstift niet altijd een eenvoudige is. L’Oreal Paris heeft hier iets op gevonden. Zij komen medio juni met een nieuwe virtuele app: Makeup Genius, dat kondigde het cosmeticaconcern aan tijdens het Cannes Film Festival. Met deze nieuwe app heb je nooit meer een twijfel over welke lippenstift, oogschaduw of eyeliner het beste bij je past. Scheelt een hoop tijd in het testen van make-up in de winkel en creëert bovendien volgens L’Oreal Paris de perfecte look voor elke gelegenheid.

Makeup Genius maakt gebruik van face mapping

De nieuwe applicatie van L’Oreal Paris is vooralsnog alleen geschikt voor iPhone en iPad bezitters en maakt gebruik van geavanceerde face mapping. Hierbij wordt je gezicht via de camera op een smartphone weergegeven en laat de app je oogschaduw, eyeliner, lippenstift, lipgloss en blush in real-time proberen. Het beeld beweegt dus mee wanneer je bijvoorbeeld lacht of praat. Dit in tegenstelling tot andere beauty apps, zoals Visage Lab en Perfect 365 waarbij het mogelijk is om jezelf een professionele make-over te geven op basis van een foto.

Hoe werkt het?

Bezoekers van Cannes Film Festival mochten als eerste kennismaken met de Makeup Genius app. De reacties waren overweldigend maar hoe werkt het dan precies? Na het downloaden en openen van de applicatie, brengt de app 64 punten op je gezicht in kaart om de huidskleur en kenmerken van je gezicht identificeren. Om dit virtuele spiegel effect te bereiken en een onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld huid, lippen en wangen moest de app intuïtief genoeg zijn. Ontwikkelaars hebben onderzoek uitgevoerd onder 400 verschillende lichtomstandigheden en zelfs is onderzocht hoe een product droogt op de huid.

Na het identificeren van de huid kunnen producten of bestaande looks worden uitgekozen waarna de applicatie de make-up virtueel toont. De applicatie beschikt over meer dan 300 cosmetica producten, dus geschikt om elke dag een nieuwe look te creëren.

Met de introductie van de nieuwe app wil L’Oreal meer en meer verschuiven richting service en personalisatie. Door het online testen van het complete make-up assortiment van L’Oreal Paris hoeven consumenten niet naar de winkel om producten te testen. Enige nadeel is dat de producten niet te koop zijn via de app zelf, althans nog niet. Quote Ronald de Groot, Yourzine ‘L’Oreal kan geen directe ‘buy now’ knop integreren, omdat de verkoop via aangesloten offline en online retailers gaat. Dit maakt de app voornamelijk service gericht. L’Oreal speelt duidelijk in op het welbekende ‘zero moment of truth’ fenomeen, waarbij consumenten beter geïnformeerd de winkel binnen stappen en snel tot een productaankoop zullen komen.’

Color Genius

In 2012 introduceerde L’Oreal Paris al eens de Color Genius. Deze app helpt de juiste make-up te vinden bij een outfit. Hierbij maak je een foto van je outfit, selecteer je day or night en kies je vervolgens je mood (MATCH IT, BLEND IT of CLASH IT). De Color Genius geeft vervolgens een advies over welke producten van L’Oreal Paris het beste bij het outfit passen. Zelf was ik na een aantal keer wel uitgekeken op de app. Dat kwam met name omdat er geen producten kunnen worden gekocht en er weinig advies wordt gegeven over het gebruiken of aanbrengen van de producten. Daarnaast kan ik geen advies vragen aan mijn vrienden of mijn nieuwe make-up delen via een social media.

Hoe kan L’Oreal Paris haar klanten binden?

L’Oreal moet zorgen dat gebruikers van de app zich gaan binden aan het merk en het verwijderen van de applicatie niet direct zorgt voor het verliezen van contact. L’Oreal kan veel waardevolle informatie vergaren van de klant op het moment dat de applicatie wordt gebruikt. Gepersonaliseerde communicatie als tips en advies kunnen later via e-mail worden verzonden aan de klant wanneer zij een opt-in hebben afgegeven voor de nieuwsbrief.

Een interessante toevoeging zou een push notificatie zijn. Gezien het feit dat gebruikers niet direct producten kunnen bestellen, kan L’Oreal gebruikers wel attenderen op feit dat zij producten nog moeten kopen. Niet alleen kan L’Oreal gebruikers een reminder sturen via een push bericht, maar kan L’Oreal ook verschillende geo-locaties afzetten rondom drogisterijen. In het geofence gebied kan de klant een bericht ontvangen van L’Oreal over het aankopen van eventuele producten. Met een simpele ‘heb ik al gekocht’ button wordt geen push bericht meer gestuurd.

Ik ben benieuwd naar concrete resultaten van de applicatie in termen van downloads, gebruik en uiteindelijke verkoop van de producten via online en offline kanalen. Voor nu is het nog een aantal weken wachten tot we de app van L’Oreal kunnen downloaden en uitproberen, maar dat ga ik zeker doen! Jullie ook?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment