Adobe Summit 2014: de aankondigingen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 20 mei 2014 in nieuws

Afgelopen week organiseerde Adobe zijn jaarlijkse marketingcongres in Londen. Daar werden de nieuwste toevoegingen getoond voor Adobe Marketing Cloud, de geïntegreerde set van marketingoplossingen van het Amerikaanse bedrijf. Wat waren de belangrijkste aankondigingen?

De positie van de Chief marketing officer (CMO) binnen uiteenlopende bedrijven wordt steeds belangrijker en de budgetten die aan CMO-oplossingen worden uitgegeven reizen intussen de pan uit. Dat heeft Adobe goed begrepen. Met nieuwe aankondigingen voor Adobe Marketing Cloud betreedt Adobe steeds meer het terrein van IBM, Oracle en Salesforce.com.

Even opvallend is het tempo waarmee steeds weer nieuwe oplossingen worden toegevoegd. Het is nog niet eens zo lang geleden dat Adobe 1,8 miljard dollar neertelde voor Omniture, het analyticsbedrijf dat de basis vormt van de huidige Digital Marketing Cloud. Diesteeds meer aansluiting vindt bij de Adobe Creative Cloud, bekend van creatieve producten als Dreamweaver, Flash, Muse, Photoshop en Premier. Een derde poot – cloudoplossingen voor e-commerce – laat volgens kenners niet lang meer op zich wachten.

Adobe staat dus niet stil. Zo werd afgelopen week een Marketing Cloud Exchange aangekondigd, waar partners van Adobe aanvullende oplossingen voor de marketingcloud kunnen presenteren. De Marketing Cloud Exchange is vergelijkbaar met de marktplaats AppExchange van Salesforce.com. Adobe heeft nu 150 apps of plugins beschikbaar. Zo verrijkt Tableau Software Adobe Analytics data met visuele capaciteiten en biedt Microsoft Dynamics een ‘connector voor zijn CRM-app in Adobe Campaign.

Adobe Media Optimizer
Adobe toonde in Londen een nieuwe versie van Adobe Media Optimizer, een platform dat op basis van voorspellingen advertentiecampagnes kan optimaliseren. Dit geldt voor campagnes op zowel pc’s als mobiele apparaten. Marketeers kunnen prestaties verbeteren door opties real-time te evalueren. Ook kunnen zij budgetallocaties automatiseren via campagnesimulaties. Nieuwe tools om prestaties te voorspellen wanneer budgetten en doelen veranderen, moeten voor meer flexibiliteit gaan zorgen.

Remarketing-lijsten voor Google zoekmachine-advertenties zijn volgens Adobe voortaan efficiënter te beheren en optimaliseren. Met look-a-like modeling kunnen marketeers nieuwe prospects – met dezelfde eigenschappen als topklanten – identificeren en het bereik van de campagne vergroten.

Media Optimizer stuurt voortaan zoekmachine-informatie  impressies, klikvolume, kosten per klik) naar Analytics zodat marketeers een volledige analyse en uitgebreid inzicht krijgen in hun campagnes. Adobe claimt dat het rendement van campagnes hierdoor  gemiddeld met 16 procent is gestegen.

Adobe Analytics
Marketeers hebben met de nieuwste versie van Adobe Analytics  nog meer inzicht in real-time data, onder meer uit Adobe Target, Adobe Social en Adobe Media Optimizer. Binnen sessies kunnen zij marketingactiviteiten bijsturen wanneer consumenten lijken vast te lopen in hun zoektocht. Ook kan verkeer van een specifiek kanaal of referentie site direct in kaart worden gebracht.

Binnen Adobe Analytics kunnen marketeers voortaan voorspellen welke keuzes consumenten gaan maken of  beïnvloeden, bijvoorbeeld of ze een product of dienst gaan aanschaffen, een video bekijken of een andere gewenste actie ondernemen. Karakteristieken zoals geografische gegevens, geslacht en aankoophistorie worden meegenomen bij deze voorspellingen. Met real-time datavisualisatie kunnen marketeers live aanbiedingen vervolgens personaliseren om hun klanten op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Zogenoemde beslissingsbomen stellen marketeers in staat om intelligente regels te creëren voor website targeting, e-mailaanbiedingen of om call center-medewerkers te helpen bij klantconversaties.

Een nieuwe toevoeging is een geavanceerde segmentbouwer. Klantsegmenten kunnen worden gecreëerd door aan de hand van variabelen als geslacht, locatie en gemiddelde bestelwaarde via drag & drop. Zodra de klantsegmenten zijn aangemaakt, kunnen zij gedeeld worden met de verschillende oplossingen binnen de Adobe Marketing Cloud.

Marketeers kunnen verder succesvolle downloads van mobiele apps koppelen aan campagnes en het succes van een campagne meten door waarde toe te kennen aan acties binnen de app. Denk aan informatie over hoe gebruikers voor het eerst gebruik maken van de app, hoe zij content van de app delen via sociale media en over aankopen die zij doen.

Adobe belooft verder ondersteuning voor iBeacons, slimme bakens die te gebruiken in bijvoorbeeld sportstadions of winkels. Analytics voor Apple iBeacon richt zich op het creëren van gepersonaliseerde content voor winkels en vakbeurzen.

Adobe Experience Manager
Het pakket voor het replatformen van websites, dynamische assetlevering en de ontwikkeling van mobiele apps heeft eveneens nieuwe functies gekregen. Een nieuw vormgegeven template-benadering kan de projecttijd volgens Adobe met de helft verkorten. Nieuwe dashboards bieden marketeers beter inzicht in de meest effectieve content op de eigen online kanalen.

Dynamische, interactieve media-ervaringen kunnen nu op verschillende apparaten worden beheerd en geleverd. Geavanceerde videofuncties bevatten nu de mogelijkheid om annotaties toe te voegen en betrokkenheid te meten. Nieuwe workflows helpen om activiteiten, zoals fotoshoots voor campagnes, te stroomlijnen. Ook is Experience Manager Assets nog beter geïntegreerd met Adobe Creative Cloud.

Met de nieuwe PhoneGap Enterprise kunnen ontwikkelaars apps snel cross-platform bouwen, zoals apps voor retail en financiële diensten. Marketeers kunnen vervolgens de drag-and-drop interface van Experience Manager inzetten om apps te bewerken en aan te vullen. Daarnaast kunnen zij contentupdates vanuit het web naar de apps overzetten. Dat laatste demonstreerde Adobe vorige keer op een tiental tablets en smartphones tegelijk.

Adobe Target Premium
Al in maart werd Adobe Target Premium aangekondigd, een nieuwe personalisatie-oplossing waarbij gebruik gemaakt wordt van voorspellende technologie om waardevolle inzichten te krijgen. Adobe Target Premium automatiseert voor marketeers het targetten van relevante content aanbiedingen en aanbevelingen voor cross-sell mogelijkheden.

Geautomatiseerde targeting binnen Adobe Target Premium maakt gebruik van geavanceerde zelflerende algoritmes om automatisch de juiste content te bepalen en deze content dynamisch aan te bieden op basis van het gedrag van de bezoeker in het verleden en het heden.

Adobe Target is nu geïntegreerd met Adobe Analytics om data over klantgedrag te benutten voor het opbouwen van een Master Marketing Profiel. Integratie met Adobe Audience Manager kan het Master Marketing Profiel verder aanvullen met een verzameling van anonieme data, zoals data uit het interne CRM-systeem van de marketeer, klantdata van derden of offline variabelen, zodat er een duidelijk beeld ontstaat van de websitebezoeker of de mobiele app-gebruiker.

De prijs van het product, nu nog in bèta, is gebaseerd op een flat-fee model, waardoor klanten kunnen testen en targetten op basis van een voorspelbare kostenstructuur.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment