Ontbundelen apps: verstandig of niet?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 13 mei 2014 in nieuws

Het lijkt plotseling een trend: internetbedrijven als Facebook of Foursquare die besluiten om hun diensten verspreid over verschillende apps aan te bieden. Facebook sloopt zijn berichtendienst uit de Facebook app, en Foursquare splitst zijn dienst letterlijk in tweeën om gebruikers een betere ervaring te kunnen bieden. Maar het kan gevolgen hebben voor het bereik en de gebruiksvriendelijkheid.

Foursquare gaat het helemaal anders doen. Het Amerikaanse bedrijf legt zijn app letterlijk op het hakblok: inchecken via de standaard app is straks niet meer mogelijk. Foursquare wordt meer een sociale wegwijzer die je helpt bij het vinden van een goed restaurant. of een leuk koffietentje.

Een nieuwe app Swarm daarentegen laat vrienden in de buurt zien. Daar kun je dan mee chatten of mee afspreken. Swarm lijkt enigszins op Facebook Friends, een nieuwe Facebook-dienst die nu alleen nog in de VS wordt aangeboden.

Foursquare is niet de enige die kiest voor een multi-app aanpak: Google maakte onlangs drie aparte apps van zijn Google Drive app: Sheets, Slides en Docs. Daarmee kunnen Office-documenten worden bewerkt. Voorheen kon dat in de Google Drive zelf, maar sinds vorige week niet meer. Die keuze valt overigens nog wel te begrijpen: het bedrijf wil de concurrentie aangaan met Microsoft, die zijn Office 365 applicatie op de iPad ook heeft opgesplitst. En tekstverwerken is nu eenmaal wat anders dan presentaties maken.

Het lijkt op het eerste gezicht aantrekkelijk: er kan via een speciale app een meer gespecialiseerde functionaliteit worden geboden zonder allerlei toeters en bellen. Maar Lauren Hockenson van GigaOM wijst ook op de gevaren van het ontbundelen: je splijt wellicht ook letterlijk je publiek. Die zal dat deel van de dienst dat hem of haar minder interesseert uiteindelijk links laten liggen en de app van zijn smartphone verwijderen. Gebruikers zijn doorgaans al na vier maanden uitgekeken op een app.

Daarnaast zal ook een gespecialiseerde app nog altijd weer verwijzen naar het moederschip, oftewel de basisapp, wat de ervaring juist slechter maakt. Functionaliteit eenvoudiger maken betekent volgens Hockenson niet dat je de ervaring in stukjes moet hakken.

Overigens zegt Foursquare dat het besluit om twee aparte apps te ontwikkelen is genomen omdat maar vijf procent van zijn gebruikers de app gebruikte om een restaurant te vinden. De vraag is of je het dan überhaupt nog moet aanbieden.

Sommige schrijvers suggereren dat ontbundelen juist wel zin heeft als de dienst een enorm groot aanbod heeft. Een Yahoo-app met weer, nieuws, mail, aandelenkoersen en wat niet meer zij zou inderdaad niet verstandig zijn. Twitter en Facebook zijn diensten waar ontbundelen logisch lijkt.

Mark Burstiner van (mobiel) ontwerpbureau Fueled, vertelde The Next Web dat het veel verstandiger is wanneer een ontwikkelaar begint met een basisapp en daar telkens nieuwe functionaliteit aan toevoegt. ‘Voor startups is ontbundelen niet realistisch. De enige reden dat bedrijven als Facebook, Google en Foursquare dit doen is omdat ze groot genoeg zijn.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment